Friday, December 28, 2012

Sunway Pyramid & Diet

Semalam kami sekeluarga dan adik saya Ikram serta kawannya sempat ke Sunway Pyramid..seperti biasa hiasan pokok2 Krismas yang besar dan dihias cantik menarik perhatian semua pengunjung..

Sebetulnya kami ke sana adalah permintaan Ikram yang mahu lepas gian meluncur ais..kebetulan ada rakan yang boleh dibuat teman meluncur memang bertambah seronok lah..tanpa membuang masa menunggu Ikram dan Hakim meluncur ais jadi kami sekeluarga berjalan2 sambil menabur duit..

"Kejap Yang nak beli pretzel.." beritahu saya pada en suami..

2 almond dan 2 cinnamon sugar serta 1 sausage pretzel dari Auntie's Anne..sempat juga Ikram dan Hakim menjamah pretzel sorang satu sebelum masuk ke gelanggang..selebihnya untuk kami mengunyah..

Kami tinggalkan mereka di sana dan sambung berjalan lagi..

"Mama..nak candy!"
"Ok come..yang mana satu Habib nak?"
"Ambilkan brownie satu untuk I" en suami pula mencelah..
"I pun nak jugak.." kata saya sambil mengorder kat cashier Famous Amos..
"Baked brownie 1..Choc brownie 1..kira sekali dengan candy ni"

Ok..done! Kami jalan2 lagi..pusing2 kat LG2 tu..sempat juga saya sewa kereta untuk Habib sejam RM4..Nuha pula duduk dalam stroller..sungguh lancar perjalanan..tak payah terkejar2 nak kejar anak..haha..

Sempat juga bagi can Habib naik train dan Nuha main playland kat area butik2 baby kat situ sampai penat..

"Jap ea..mama nak beli air"

Saya pergi ke stall 'each-a-cup' dan order mocha blended 1..

Dan kami terus berjalan2 lagi..masuk Toy City pula..awal2 lagi saya dah cakap terang2 kat Habib..

"tengok saja ye..tak boleh beli"

Dan dia sendiri jawab "Mahal tau.." kihkihkih..tahu tak apa..no more toys..NO MORE EXPENSIVE TOYS to be exact..saya layan saja segala pertanyaannya..segala soalannya..saya tahu apa yang dia minat..yang dia teringin nak beli..tapi dipendamkan saja..sebab berulangkali saya sebut "tengok saja ye..tak boleh beli.."

Kemudian kami kembali ke gelanggang ais..tengok Ikram dan Hakim..hahah..kejap laju meluncur..kejap jatuh tersungkur..tak apa yang penting mereka enjoy!

"Sayang..belikan apa2 untuk budak2 makan.." arah en suami..

Oh ya..anak2 belum jamah apa2..terus saja mata saya melilau sekeliling..beli fried chicken lah..langkah saya laju ke restoran Popeye..

Sambil tengok pak tam mereka meluncur ais..sambil kunyah ayam goreng..ok la tu..

Kemudian Habib minta aiskrim pula..en suami belikan aiskrim vanila dan aiskrim coklat untuk Habib dan Nuha..

Sebelum pulang, saya tapau Roti Boy pula untuk kami makan dalam kereta..

Sesampai di rumah saya terus panaskan nasi serta lauk ketam yang saya masak tengahari tadi..sambil menyediakan hidangan..saya terfikir sendiri..berapa banyak kalori yang saya telan dengan sengaja hari ni..berapa banyak gula yang saya dan en suami hadap..berapa banyak kolestrol yang saya izinkan anak2 saya ratah..

Astaghfirullahalaziim..
Jika dirumah saya pantau setiap hidangan yang saya sediakan..saya tak guna santan..saya kurangkan minyak..kurangkan gula dalam masakan..kurangkan garam..kurangkan makanan berlemak..hanya minum air kosong..tapi bila di luar saya seolah2 lupa..sedikit pun saya tak rasa kedekut untuk 'menambah' berat badan saya..seolah2 saya nak makan apa yang saya nampak di depan mata..

Langsung saya teringat kata2 Prof Dr Muhaya...

"Siapa yang tak jaga makan..tak jaga kesihatan mulai dari sekarang..dia seolah2 sedang menempah katil di wad CCU 20 tahun akan datang.."

20 tahun yakni umur saya belum pun mencecah 50 tahun..arrgghh..
Sekelip mata saya lupa segala apa yang saya praktikkan setiap hari..saya lupa yang saya perlu sediakan diet yang seimbang yang sihat untuk keluarga saya..dan yang paling saya menyesal adalah saya sendiri yang membeli semua makanan2 tak berkhasiat tersebut..Ya! Tangan saya yang memilih..mulut saya yang mengorder..

Terlajak perahu boleh diundur..tapi bila terlajak makan..susahlah..andai boleh mengundur masa..saya pasti saya akan pilih menu yang sihat untuk saya dan keluarga saya..mungkin makan di Subway..atau terus kenyangkan perut dengan mee sup atau juadah lebih yang mengenyangkan..badan pun sihat dan tak berat duit pun tak habis..

Sedikit gambar saya paparkan buat kenang kenangan..

No comments:

Post a Comment