Showing posts with label pet. Show all posts
Showing posts with label pet. Show all posts

Saturday, January 17, 2015

Gelagat si Baby aka Bay-Bay

Siapa sangka saya yang dahulunya penakut kucing dan ada anak (Habib) yang alah pada bulu kucing boleh jatuh cinta dengan si kecil tu..Kuasa Allah. Kuasa kasih sayang yang mampu mencegah segala penyakit..kasih sayang punya kuasa paling hebat sehingga mampu mengubah segalanya..sekarang sayalah yang uruskan semuanya yang berkaitan dengan Baby dan Habib pula selsema pada minggu pertama Baby tinggal dengan kami dan sekarang ok ja..tiada lagi alah..tiada lagi bersin..tiada lagi selsema..kami semua dah serasi..
 
Baby atau lebih tepat lagi kami panggil Bay-bay ni sangat manja budaknya..jom kita tengok gelagat Baby..
 Peneman setia ni..
Terbongkang tidur..omey angat..
 Abang kacau pun tak bangun.
Adududu..melting you know..comel sangat budak ni..'
Most of the time kami lepaskan ja Baby main dalam rumah..Baby ni pelik sikit..siang tidur memanjang..malam berjaga..kadang dengar dia dok mengiau sensorang eh sesekor..selama 30 tahun lebih saya hidup kat dunia ni baru saya tahu yang kucing pun mengigau..hahah..tengah tidur boleh pulak mengiau..kadang tu mata pejam tapi kaki dok menguis sambil mengiau..macam - macam ragam budak ni..ok lah nanti kita cerita lagi..bye..

Tuesday, January 6, 2015

Perangai Anak2 Dengan Babycat.

Sejak ada Baby the cat nih..anak2 saya semacam excited lebih..banyak masa mereka dihabiskan dengan bermain dengan Baby which is bagus la kan dari terpaku tengok ipad atau tv ja..
 
 
tengok perangai..anak dara apa tidur macam tu haa..
 
Habib agak takut dengan Baby ni..bukan dia tak berani pegang tapi dia mudah terkejut jika Baby terpa ke arahnya..kalau Baby 'pegang' Habib, lagilah kuat suaranya menjerit..itu baru pegang, bukan cakar..walaupun begitu, Habib sangat gentle dengan Baby..dia akan pegang elok2, lemah lembut dan bermain elok2 dengan Baby..kadang dia lari lintang pukang bila Baby kejarnya..haha..kelakar..

Lain pula dengan Nuha..Nuha sangat berani..kadang Baby 'gigit' dia pun dia tak nangis..dia dah pernah kena cakar sampai berdarah..still tak serik lagi..Nuha selalu dukung Baby ke hulu ke hilir dengan macam2 gaya..dukung macam bayi lah..letak di bahu lah..kadang pegang bahagian leher sahaja..adoii saya yang menjerit tengok dia pegang macam tu..kadang dia dukung Baby upside down..tapi Baby cool ja dengan dia..buat macamana pun tak apa..pernah sekali Nuha tampar kaki Baby sebab cakar dia..hadoi la Nuha ni..terlampau berani pun bahaya juga..saya dan suami kena pantau Nuha kalau Nuha main dengan Baby..bukan apa takut dia buat si Baby tu macam anak patung..

nyenyaknya dia tidur..kaki belakang tu bersilang tau..haha..
 
Apa yang saya Nampak, Habib sangat bertanggungjawab..dia yang akan refill makanan Baby..refill drinks untuk Baby dari botol airnya..apabila Baby keluar di balkoni, dia yang akan ambil Baby bawa masuk dan tutup pintu..takut Baby jatuh bawah katanya..dia yang selalu kemaskan sangkar Baby..dia akan report pada saya apa saja berkenaan dengan Baby..

Nuha pula, seakan cemburu dengan Baby..dia kurang gemar saya bermain dengan Baby..pasti dia akan tarik perhatian Baby ke arahnya..bila saya biarkan, tak pula dia main dengan Baby..kadang saya baru nak dukung peluk2 anak kucing tu, Nuha akan datang rangkul leher saya suruh dukung..jadi saya assume yang Nuha tak suka saya beri perhatian lebih kepada Baby..jadi setiap kali saya main dengan Baby saya akan libatkan Nuha sama..kalau Baby cakar Nuha, saya akan pura2 marahkan Baby..so far so good, dia pun dah bahasakan dirinya 'kakak' kepada Baby..oh lagi satu..Nuha tak suka kami beri mainan baru kepada Baby..dia akan rampas dan simpan..hmmmm..tu baru anak kucing..kalau dapat adik baru tak tahu la macamana pula gaya cemburunya..

Bukan senang rupanya nak ajar anak sikap prihatin terhadap haiwan, tentang tanggungjawab dan kasih sayang terutamanya kepada si kecil Nuha tu..apapun ianya pengalaman baru dan sangat berharga untuk kami sekeluarga..nak jaga kucing senang..nak ajar anak cara jaga kucing tu yang mencabar sikit sebab saya sendiri pun pertama kali..jadi kami belajar sama2..



Hari jumaat lepas kami bawa Baby jumpa Vet..ambil vaccine, ubat cacing dan ubat kutu..semuanya Vet yang buatkan..habis RM150++ jugalah sekali dengan 3 bulan punya vaccine..hmm..ada harga rupanya..ingat jaga macam tu ja kan..tak ye..bela kucing macam bela anak juga..lepas ni nak bawa grooming pulak..tapi Vet pesan 2 minggu selepas vaccine tak boleh mandi..so next 2 weeks la bawa pergi grooming..

Ok lah..sampai sini dulu..nanti kita sambung cerita pasal Baby the cat lagi ye..bye!

Sunday, January 4, 2015

Cara Penjagaan Kucing (Indoor) Untuk Newbie Macam Saya!


Pertama sekali saya nak kenalkan kucing pertama kami..Baby!
Baby ni kami adopted pada 24/12/2014 yang diberi oleh adik lelaki saya Amin. Jadi kami ambil tarikh tu sebagai hari lahir Baby. Hari lahirnya yang sebenar Wallahua'lam..

Sebenarnya saya seorang yang takut kucing sejak dari kecil lagi. Saya tak benci cuma geli dengan kucing. Entah datang dari mana kekuatan untuk pelihara kucing saya pun tak tahu. Mungkin sebab sejak ada anak kot. Anak2 saya suka sangat dengan kucing secara tak langsung menjadikan saya minat sama dengan kucing.

Ok, berbalik kepada cerita tentang Baby..semasa kami terima Baby iaitu ketika berada di Kulim, kami tiada apa2 persediaan untuknya. Tiada makanan, tiada pasir untuk berkumuh dan juga tiada sangkar. Kami hanya lepaskan Baby dalam rumah mak macam tu ja dan kami hanya beri Baby minum susu Sustagen..haha..sehari semalam bersama kami, Baby hanya minum susu sahaja dan keesokan paginya, Baby buang air besar dibawah meja mak..haha..padan muka! Siapa suruh tak sediakan pasir untuknya?!

Tengahari kemudian barulah adik saya Iman tiba di rumah mak bersama sangkar serta sedikit makanan (catfood) untuk Baby yang Iman ambil dari rumahnya. Kebetulan Iman pun ada seekor kucing berwarna hampir sama dengan Baby.

Kami bawa Baby pulang ke Shah Alam dengan menaiki kereta. Berbekalkan sedikit makanan, Baby kami kurung dalam sangkar. Dia punya mengeow usah cakap lah. Maklumlah Baby tak biasa dikurung. Kadang kesian juga, tapi nak buat macamana kan..kena belajar juga. Sewaktu kami singgah di RnR Bukit Gantang, kami bawa Baby turun sekali bersama dengan sangkarnya. Kami makan dan beli belah sedikit sebelum kami teruskan perjalanan hingga sampai di Shah Alam. Mujur la Baby tak mem'buang' dalam kereta. Kalau tak, azab juga nak menahan bau tu.

Sampai di Shah Alam, kami terus ke Kedai Haiwan di seksyen 9 terlebih dahulu sebelum pulang ke rumah untuk beli makanan, litter box dan pasir khas untuk Baby. Oh ya kami juga beli rantai berloceng color pink untuk Baby. Atas cadangan Iman, kami beli Royal Canin cat foods khas untuk Baby. Harganya boleh tahan juga tapi untuk permulaan, kami beli pek yang telah di repack. Mana tahu, Baby tak suka rasanya.

Pasir khas pula kami pilih yang berbau epal hijau. Ya, jangan tak percaya! Saya pun pertama kali tengok pasir khas tu. Siap ada bauan lagi. Saya sangat recommend pasir jenis ni sebabnya, ia menghilangkan bau najis Baby. Ia juga serap air kencing Baby menjadi ketulan yang senang untuk di scoop buang setiap hari. Pantang larang yang saya dapat dari Iman, ialah jangan sesekali berikan ikan rebus untuk Baby atau makanan basah kerana ia akan membuat najis Baby berbau busuk. So far, Alhamdulillah, rumah saya berbau seperti biasa. Tiada langsung bau kucing atau najis kucing.

Pertama kali masuk ke rumah, kami lepaskan Baby berkeliaran dalam rumah. Setiap sudut Baby jelajah untuk menghidu bau rumah. Kami biarkan Baby sendiri. Sesiapa pun jangan pegang atau main dengan Baby. Ini bertujuan untuk buat Baby selesa berada di tempat baru. Setiap lubang yang ada di dalam rumah, kami tutup. Terutama lubang dalam toilet dan juga lubang di tempat membasuh baju. 

Mainan pula, kami guna apa yang ada di rumah saja. Tali pinggang lama Habib yang tak diguna lagi kami jadikan mainan untuk Baby. Bola pingpong. Kereta mainan yang kecil dan ringan. Kadboard dari kotak kasut untuk Baby mengasah kuku. Semuanya Baby suka. 
 
Selama hampir 2 minggu Baby tinggal bersama kami, apa yang boleh saya rumuskan tentang tabiat kucing, adalah seperti berikut :

 ~ Kucing suka digaru pada bahagian kepala dan leher.
 ~ Jika kucing berlari tak tentu arah sambil menguis kaki di lantai atau karpet sambil mengeow maknanya ia mahu mem'buang'. Ia terjadi jika pertama kali kucing tinggal dengan kita.
 ~ Jika kucing datang di kaki kita sambil mengeow, maknanya ia lapar atau dahaga.
 ~ Jika kucing bergolek maknanya ia ingin bermain atau bermanja dengan kita.
 ~ Kucing suka melihat dari tempat tinggi. Sebab itu ia suka memanjat. 
 ~ Kucing sangat sukakan kebersihan. Ia akan mengeow jika najisnya penuh dalam litter box. Jadi kita perlu scoop buang najisnya sekurang2nya 2 kali sehari. 

Ok, setakat ini dulu cerita dan tips tentang kucing. Akan saya update dar masa ke semasa.