Thursday, December 20, 2012

Adik & Abang

Adik yang makin bijak makin comel pandai mengambil hati abangnya..bibir comelnya petah berceloteh kadang menggelikan hati..

Tiap kali hantar si abang ke sekolah adiklah orang pertama yang akan salam dan cium tangan abangnya sambil melambai tangan "tye tye" dan salam "akum"..bila menjemput pula, adik juga yang siap2 mengambil kasut abangnya dari rak kasut di luar kelas letakkan dipintu sambil menjerit "hatit..hatit"..bila nampak wajah si abang dia melompat kadang melonjak keriangan..

Salah seorang dari mereka jika ke kedai tak pernah lupa satu sama lain..jika abang ke kedai dengan abu dia akan meminta abu beli benda yang sama untuk adik..begitu juga dengan adik..jika makan apa saja dia sendiri akan mengambil 2 piring plastik untuknya dan juga abang..tanpa disuruh..sungguh erat hubungan mereka..

Abang lagaknya lebih protektif..sangat penyayang orangnya..dia kurang gemar orang yang tak dikenali menyentuh pipi adiknya..jika kenal tak apa pula..heheh..
Bila adiknya takut, abang akan kata "adik jangan takut..Allah ada..abang ada.." tiap kali adik nangis dia yang akan pujuk adiknya..dia yang lembut hatinya..yang rajin menolong, yang bermulut manis dan sangat kreatif sentiasa mencairkan hati saya..sering kali dia ucapkan
"Habib sayang mama..mama sayang Habib tak?"
"mama wangi la.."
"mama masak apa tu..sedapnya bau"
Dialah buah hati saya..dialah putera saya..dialah intan payung saya.

Adik pula sangat berdikari dan sangat bijak..juga sangat rajin menolong..pandai dan petah berkata2..dia sangat cepat belajar..percaya atau tak..adik yang selalu kemaskan mainan..adik selalu tolong saya masukkan baju dalam mesin basuh..pantang nampak saya nak buat kerja dia orang pertama yang akan datang membantu tanpa disuruh..bila tiba waktu makan..dialah yang akan bising memanggil semua orang ke meja makan..hahaha..kadang menggelikan hati saya dan suami..dialah puteri saya..dialah gegirl saya..dialah baby saya yang sangat manja..sangat menghiburkan..yang selalu tidur berdakapan dengan saya..

Hidup saya sepi tanpa mereka..selain untuk ibadah..merekalah tujuan hidup saya..walau kemana pun saya pergi, saya bawa kedua-duanya..mereka sangat behave..tak pernah menyusahkan saya..seperti ibu lain kasih dan sayang saya terlalu dalam untuk mereka..

Harapan saya agar mereka membesar menjadi anak yang soleh..mukmin yang berjaya didunia dan akhirat..yang paling penting menjadi pencen kubur saya dan suami di alam sana nanti..

"beruntunglah nak..kamu mempunyai abu yang sangat sayangkan kamu..yang sangat manjakanmu..yang selalu bangga dengan perkara2 kecil yang kamu lakukan..tiada apa yang lebih menggembirakan hati mama selain dari itu.."

No comments:

Post a Comment