Sunday, December 23, 2012

Homemade Playdoh

Dah banyak kali saya belikan playdoh untuk anak2..dulu sebelum lahirnya Nuha, saya sangat rajin menguli playdoh untuk Habib..macam2 bentuk saya buatkan..Dan apabila Nuha lahir ada satu insiden dimana Nuha masukkan playdoh dalam mulutnya..Ya Allah..saya salah..saya leka..saat itu memang tak pernah saya izinkan Habib main playdoh ketika adiknya belum tidur..dan insiden kedua berlaku dimana Habib pula masukkan beberapa ketul playdoh dalam hidungnya..Astaghfirullahalazim..saya panik tapi masih waras..kebetulan en suami tiada di rumah..dengan menyebut nama Allah saya lurutkan hidungnya kebawah dengan jari saya sehingga keluar semua playdoh tersebut..Alhamdulillah mujur playdoh tersebut cuma berada di dalam lubang hidung..tak ada yang dah masuk ke dalam rongga hidung..syukur sangat..

Sejak itu saya buang semua playdoh yang ada dalam rumah..yang dibeli atau dapat free..semuanya saya buang..

Setiap kali Habib minta playdoh, saya akan buat sendiri dengan pelbagai warna..tak payah nak risau dah kalau termakan pun tak beracun..tapi yang pastinya saya tak biarkan anak2 bermain sendirian..saya juga turut main bersama mereka..dah serik dah..huhu..

Mudah ja sebenarnya nak buat homemade playdoh ni..cuma gaulkan tepung gandum, pewarna dan air..Gaul dan uli sehingga menjadi kenyal dan kental seperti playdoh..senangkan..janganlah dikata membazir pula..saya kira tepung gandum jauh lebih murah harganya dari playdoh sebenar..dan jauh lebih selamat..anak2 bukannya nak main playdoh setiap hari pun..jika anak dah makin besar dan punya akal tak salah kalau nak beli playdoh yang sebenar..

Tengahari tadi saya biarkan anak2 main playdoh sambil saya suap mereka makan tengahari..sambil menyambil..nasi pun cepat ja habis bila mereka khusyuk menguli playdoh..

No comments:

Post a Comment