Saturday, December 22, 2012

Asam Pedas Ayam

Fuhh..kelmarin tak puas makan asam pedas di Teluk Kemang, hari ni masak lagi asam pedas..kali ni saya gunakan protien yang berbeza yakni ayam..

Asam pedas ayam ni saya ciplak resepi dari blog Kak Yatie Memories..ternyata menjadi dan menepati selera saya dan suami..sangat sedap dan bau yang sangat menyelerakan..

Resepi ni saya kecilkan sukatannya bersesuaian dengan family kecil saya..sebenarnya cukup sekali makan sahaja untuk saya dan suami..maklumlah en suami ni tak sah kalau tak pekena kari dalam sehari..sebelah petang nanti saya akan masak kari pula untuk makan malam..

Bahan-bahan :

6 ketul kecil ayam
1 kuntum bunga kantan dibelah dua
2 batang serai diketuk
1 ikat daun kesum
1 st asam jawa extra
Garam
Gula
Air
Minyak masak
*1 cawan cili boh
*5 biji bawang merah
*3 ulas bawang putih
*1 inci halia
*1 inci kunyit hidup
*8 biji lada hitam
*Sedikit belacan

Cara-cara:

Kisar semua bahan bertanda *
Panaskan minyak kemudian tumis bahan kisar sehingga pecah minyak..tambahkan 1 cawan air dan biarkan sehingga mendidih..masukkan ayam, bunga kantan, serai, asam jawa dan daun kesum serta sedikit lagi air..biarkan mendidih sehingga ayam masak..akhir sekali perasakan dengan garam dan sedikit gula..siap! Sangat mudah dan rasa yang sangat enak dan boleh dibawa ke tengah..heheheh..

No comments:

Post a Comment