Saturday, October 18, 2014

Sweet Potato Fritters Rangup


Petang tadi balik dari tengok show Habib, saya cuba lagi sekali buat potato fritter..tapi kali ni saya guna sweet potato..sagat kasar2 sikit..hari ni baru betul2 jadi potato fritter..
Yang ni versi tak jadi yang saya share resepi hari tu..saya ikut je resepi kat blog masakan..memang rupanya lebih kurang macam ni..tapi semalam saya makan potato fritter di Sri Hainan Kopitiam wallah..lagi menarik dan mengancam..barulah saya tau yang ni bukanlah rupa sebenar potato fritter..
Jadi saya try lagi sekali hari ni..resepi kali ni saya buat simple je..
Bancuh tepung macam nak buat cucur udang..tapi bancuhan tu jangan banyak..sikit je tau..biar potato banyak tak apa..

Kali ni saya guna udang kepai..nak guna ikan bilis pun boleh..campur dengan tepung gandum, telur, sedikit serbuk kunyit, garam, serbuk lada sulah, daun bawang, cili merah dan air..kalau nak campur taugeh dan karot pun boleh..saya kacau sebati bagi cair sedikit..then baru masukkan sweet potato yang disagat tadi..gaul biar bersalut..lepas tu goreng dalam minyak panas..deep fry..menjadi weyyh..rangup sangat..sedap dicicah dengan cili sos..en suami pun laju je makan..kebetulan hujan pulak tadi..ummmpphh..terbaik..

Ini baru betul..cuba ya jangan tak cuba..

No comments:

Post a Comment