Sunday, October 26, 2014

Mashed Papaya Step By Step.


Heeee...sorry asyik benda alah ni yang di post kat blog..tak masak benda lain ke?? Of course masaaaak..Saya memang suka buat mashed vege..selalunya saya guna ubi kentang, terung, bendi dan kali ni saya guna betik..haaa..jarang makan kan betik muda? Kalau guna betik yang lebih muda yang isinya warna putih tu lagi sedap..yang saya guna ni betik yang dah hampir masak tapi masih keras..rasanya manis sedikit..ni kali pertama saya guna betik..masa kat Bangladesh hari tu kaka ipar saya buatkan fuhhh meletup2 dalam mulut bila makan..benda ni dah macam pencetus selera pun ada..kadang bila tak lalu nak makan masakan sendiri, saya cuma ambil nasi, telur dadar dan mashed vege ni ja..tu pun sedap menjilat jari..

Oklah resepi ni mudah ja..tapi saja saya rajin tunjuk step by step..step untuk vege lain pun sama ja..mashed vege ni makanan berkhasiat..i wish i can make it for my ayah everyday..maklumlah ayah ada darah tinggi dan juga masalah tinggi kolestrol..

1. Sediakan betik dan cili padi 3 biji just nice. Nak pedas boleh tambah. Cuci bersih Jangan potong besar sangat takut tak empuk.

2. Masukkan sekali dalam periuk nasi bersama beras.

3. Tunggu sehingga nasi masak.

4. Sementara itu, hiriskan bawang besar dan daun ketumbar halus2. Secubit garam dan sedikit mustard oil atau olive oil.

5. Bila nasi dah masak keluarkan cili terlebih dahulu dan lenyek bersama bahan hiris tadi sehingga hancur.

6. Keluarkan pula betik dari rice cooker dan lenyek bersama bahan tadi. Kalau terkaut nasi sekali, kutip la masuk mulut sendiri. Sebutir dua halalkan lah. Ok dah siap dan boleh hidang.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment