Sunday, October 26, 2014

Stim Limau Mudah


Ikan masak stim limau ni kegemaran en suami..bila dia sebut nak makan makanan sihat, terus ja terfikirkan juadah nih..kita orang Asia, nasi memang tak boleh skip lah kan..cuma lauk pauk tu kena masak yang berkhasiat..dalam seminggu tiap2 hari makan kari which is unhealthy food tapi ada hari2 tertentu saya masakkan juga masakan rebus2 atau stim..

Hari ni ingat nak buat tomyam tapi masak stim pun sedap jugak..mari kita masak..
Masak stim ni paling mudah..bahan2 pun simple ja..jenis ikan ikut selera masing2 lah..ikan apa pun sedap ja rasa..gaul ikan dengan white pepper dan garam..then tabur2kan bahan2 lain..serai, daun limau purut, bawang besar, bawang putih, halia, tomato, gula, minyak bijan @ minyak zaitun dan yang paling penting perahan jus limau..

Dalam banyak2 daun, daun kari dan pandan je yang well behave dalam peti sejuk saya nih..daun limau purut buat perangai..tak boleh simpan lama...kejap ja dah tukar color..hmmm..
Dah siap deco, terus boleh kukus..saya malas nak keluarkan pengukus yang tersusun elok dalam kabinet bawah sekali, so guna kuali pun boleh..
Kukus lah lebih kurang 20 minit atau sehingga ikan masak..abaikan dapur yang berminyak ya..dapur berminyak maknanya rajin masak..kehkehkeh..rajin la sangat..surirumah buat apa lagi selain masak kan???

Kat rumah, saya buat breakfast 2 kali tau..1st untuk anak2 makan sebelum ke sekolah seperti roti telur atau nasi goreng..then buat bekal pulak ikut apa yang anak2 nak makan..kalau anak2 breakfast dengan heavy food kat rumah, so bekalkan yang ringan2 ja seperti biskut atau koko krunch untuk ke sekolah..kalau breakfast ringan kat rumah, so kena sediakan bekal yang heavy sikit..like roti, paratha atau capati..kadang beli nasi lemak..budak2 ni cepat lapar..walau makan tak banyak mana tapi tetap juga rasa nak makan..orang kata makan nasi lemak tak bagus..tapi bagi saya bagus..nasi lemak buat anak2 kejap perut..tak lemah longlai..lagipun nasi lemak sekarang tak selemak dulu..rasa macam makan nasi putih ja hahah..2nd time saya buat breakfast untuk diri sendiri dan husband pulak..biasanya makan roti dan telur..kalau hari yang saya masak nasi goreng, so kami makan menu yang samalah..mihun dan mee jarang sangat saya masak buat breakfast..kadang kami keluar breakfast kat mamak berdua..

Tengahari pula masak lauk pauk..Alhamdulillah anak2 dedua ni dah makan family food jadi tak kelam kabut sangat..dulu kena sediakan lauk asing2 untuk anak..biasanya tengahari kami makan 3 beranak ja..en suami kerja petang baru balik..

Petangnya pula biasanya cucur..cekodok..coq keria..tak pun donut..tak pun pasta or pizza..kadang kek..ikut lah bahan yang ada kat rumah..macam biasa, mee, mihun, laksa memang jarang2 sekali..kalau datang mood rajin adalah terhidang kat meja tu..en suami biasanya makan nasi time ni..hihi..dia tak layan sangat benda2 yang saya masak waktu minum petang..nasi juga yang dia cari..

Malam, saya dan en suami jarang makan malam..biasanya kami cuma makan buah2 ja..buah pun boleh tahan banyak jugak kami makan..muhahaha..kadang sampai ketat perut makan buah..tapi anak2 tetap saya suapkan nasi..nasi tak boleh miss ok..anak2 nak membesar..nasi tu sumber tenaga..so wajib makan ye walau sikit..

Anak2 saya ni lepas isyak terus mata layu..senang..saya trained dari baby lagi..sebelum tidur saya peluk dedua sambil baring kat katil, cerita sikit sampai tertidur..besoknya pukul 7am baru bangun..waktu malam memang relax..nak buat kerja office depan tv pun boleh..baru lah boleh buka channel lain..kalau tak setiap masa 611 @ 610 ja..huhuhu..

Eh kenapa tersasar jauh pulak nih?? 
Hahaha..nak bagitau itu lah sebabnya dapur saya berminyak..bukan tak dak masa nak lap..masa yang ada saya buat benda lain..pegi kuliah..sidai baju..lipat baju..jadi cikgu..jadi ustazah..jadi driver..haaaa..time surf internet pun wajib kena ada ok..sambil hirup kopi sambil surf kan..sambil2 tu update blog..facebook pun dah kurang dah tak serajin dulu..tapi lawat juga sebab banyak info kat facebook..wassap pun malas dah..saya ni malas nak chatting..bila rajin layan la..telegram pun dah uninstall..huhuhu..saya cuma suka melawat blog resepi..blog doktor budak..blog decoration..online shopping..blog hiburan..blog berkaitan motherhood..parenthood..yang best2 semua saya jejak..haha..rasanya surirumah wajib ada acses internet kot..wajib..kalau tak otak tak berkembang..seriously..

Oklah back to the menu..Alhamdulillah..syukur dengan rezeki yang ada..
Siap terhidang..kari daging semalam pun ada..saya yang nak makan..so panaskan balik dah jadi terkering pulak..makan dengan ketupat sedap nih..
Menu petang ni makan kek coklat yang saya buat semalam lah..cupcake yang en suami beli pun ada lagi..makan dengan susu coklat panas pun sedap jugak..ok itu je nak cerita..maaf ye banyak yang tersasar dari tajuk..bye..

No comments:

Post a Comment