Saturday, February 21, 2015

Masak Lemak Udang

Lama saya post resepi kat blog ni..bukan tak masak..masak tetap masak..hari2 masak..tapi dah tak rajin nak ambil gambar makanan dah..so bila nak post pasal resepi gambar pula tak ada..

Hari ni terajin pula..so saya nak share resepi hebat, sedap dan mudah ni..orang malas yang suka masak macam saya ni, meh salin cepat..resepi ni untuk korang..

Masak lemak udang atau orang Penang panggil Sambal Goreng..jangan terkejut ye..memang depa panggil Sambal Goreng pun..Resepi ni mudah ja..

Bahan- bahan:

15 ekor udang sederhana buang kulit dan urat belakang
3 batang serai dihiris nipis2
6 biji cili padi dihiris nipis2
sebiji bawang merah dihiris nipis2
seulas bawang putih dihiris nipis2
secubit asam jawa extra (boleh ganti dengan belimbing buluh)
1/2 cawan santan pekat
3/4  cawan air
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit

Cara-cara:
Gaulkan udang bersama garam dan kunyit.
Panaskan periuk dengan sedikit minyak masak.
Tumis semua bahan hiris sampai naik bau.
Masukkan udang tadi.
Gaul sebati.
Masukkan santan.
Masukkan air.
Masukkan asam jawa.
Sentiasa kacau hingga mendidih.
Tutup api.
Siap.

Mudah kan..saya dan anak2 suka sangat..makan bertambah2..tapi en suami macam tak berapa kena dengan selera dia..so bila en suami tak ada, baru saya masak masakan ni..ok lah..nanti bila rajin saya ambil gambar makanan dan post resepi lagi ya..ok bye..

No comments:

Post a Comment