Saturday, August 30, 2014

Mihun Kuah Laksa


Resepi asal adalah dari maklong saya. Maklong memang pakar buat laksa. Memang sedap sangat2. Berasap group wassap saya minta resepi maklong. Maklumlah first attemp nak buat kuah laksa ni. Tapi biasa la kan orang muda suka sangat nak bereksperimen dengan masakan sendiri. Nak tambah itu tambah ini. Konon nak buat lagi sedap. Lain dari yang lain. Caiitt. 

Untuk buat kuah laksa ni kena plan betul2 nak makan dengan apa. Dengan laksa atau mihun. Sebabnya kalau tak plan betul2 kalian mungkin akan TERLUPA untuk membeli bahan utama tersebut. Jadi terpaksalah makan kuah laksa dengan mihun. Nak minta suami tolong belikan laksa kat pasar pun susah juga takut dia bising kang. Asyik terlupa beli barang je. Dah dua kali pergi pasar pun dok lupa lagi..berangan ke hapa. Adoi. Puas juga cari laksa kering di kedai berdekatan tapi ilek..tak dapat juga..Keluaran Ca Ya Nun Alif ada la tapi yang tu saya boikot. Rembat je lah mihun buat makan dengan kuah laksa. Lagipun anak2 lebih suka mihun dari laksa.

Ok resepi yang bakal saya kongsi dengan diri sendiri ni (hihi) sumbangan Maklong saya dan Kak Azlita masamanis. Blogger cake baker yang terkenal tu. Saya campur tolak ikut suka hati dan jadilah seperti yang saya suka. Nak kata laksa Penang pun boleh, asam laksa pun boleh..seperti biasa saya salin balik resepi ni untuk rujukan sendiri di hari kemudian. Ok, jom intai resepi..Ada 4 steps kesemuanya. Sesuai untuk 1st timer macam saya.

Kuah Laksa.

Step 1.

Bahan rebus :
5 ekor Ikan sardin 
2 ekor ikan termenung
5 keping asam keping
2 st garam
Air

Cara-cara:
Cuci ikan bersih2. Siap selawat..satukan semua bahan dalam periuk. Air ikut suka hati lah nak banyak mana. Rebus ikan sehingga masak. Tutup api. Sejukkan seketika. Kaut ikan dan asingkan tulang dan isi. Blend tulang ikan dengan air rebusan sehingga halus dan tapis masuk balik dalam periuk. Isi ikan pula dibahagi 2 bahagian. 1 bahagian blend sampai halus. Lagi 1 bahagian ramas2 sampai hancur. Juga masukkan balik ke dalam periuk. 

Step 2.

Bahan kisar :
10 biji cili kering - potong kecil dan rebus.
1 ulas bawang putih.
1 biji bawang besar.
2 biji cili padi - Just nice untuk tekak anak2 saya. Kalau nak pedas boleh tambah lagi.
1 batang serai.
1 inci halia.
2 inci belacan bakar.

Cara-cara:
Blend semua bahan kisarsehingga jadi pes dan masukkan ke dalam periuk.

Step 3.

Bahan lain :
5 tangkai daun kesum.
2 batang bunga kantan - saya larikan setengah batang untuk dihiris sebagai topping.
1 senduk kecil petis atau otak udang.
1 kiub pati ikan bilis.
Garam secup rasa.

Cara-cara:
Masukkan semua bahan lain ke dalam periuk dan boleh buka api. Masak sehingga betul2 mendidih. Saya guna api sederhana perlahan dan masak agak lama juga untuk dapat texture dan warna yang menarik.

Step 4.

Bahan topping:
Telur rebus.
Bunga kantan.
Timun.
Bawang besar.
Nanas.
Daun pudina.
Cili padi - saya skip.
Daun salad - saya skip.
Limau kecil - saya skip.

*Hiris bahan topping ikut selera masing2. Lebih halus lebih cantik.

Untuk bahan utama mihun ataupun laksa, rendam dahulu lebih kurang 3 jam (lagi lama lagi bagus) sebelum rebus sehingga lembut. Kemudian toskan dan boleh hidang dan topping ikut citarasa masing2. 

Jazakallahu khairan kathira buat tuan punya resepi.

Selamat Mencuba!


Anak bujang penggemar laksa (semua jenis noodles dia suka)

Petis atau otak udang halal produk muslim.

No comments:

Post a Comment