Thursday, August 14, 2014

Kuah Kacang @ Kuah Satay Mudah dan Sedap

Kuah kacang ni saya masak masa hari raya pertama hari tu..hari ni baru nak share resepi..heee..asalnya resepi kuah kacang ni saya google je..siap tulis cincai2 dalam buku..tapi rasanya lebih selamat saya buat entri dalam blog ni..mana tahu buku tu hilang ke..koyak ke..dah kena minta tolong en google lagi..lagipun senang saya nak cari resepi ni lagi tahun depan..


Resepi ni sangat mudah dan sedap..saya olah balik resepi ikut bahan yang ada dalam rumah..kacang tanah yang ada pun tak cukup..jadi dengan suka hatinya saya cut apa yang patut..huhu..

Bahan-bahan:

300gm kacang tanah.
2 1/2 biji bawang besar - dihiris.
1/2 cawan cili boh.
1 cawan gula melaka.
1 sb gula pasir.
1 cawang minyak jagung.
4 cawan air.
2 st garam.
2 batang serai - dititik.

Cara - cara:

Goreng kacang sehingga masak. Kemudian rendam dalam air seketika dan blend sampai hancur.
Panaskan minyak jagung di dalam periuk. 
Tumis bawang besar sehingga layu.
Masukkan cili boh dan masak sehingga pecah minyak.
Masukkan serai.
Masukkan kacang yang di blend tadi dengan sedikit air. Kacau rata.
Masukkan air lagi.
Masukkan gula melaka dan gula pasir.
Perasakan dengan garam.
Pastikan kuah kacang tidak terlalu pekat. Jika pekat tambahkan air. 
Kacau dengan api perlahan sehingga semuanya sebati.
Dah siap. Dah boleh hidang bersama nasi impit.

Senang kan? Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment