Saturday, August 23, 2014

MH17 : Malaysia Berkabung

Innalillahi wainna ilaihi raaji3uun..

Tiada kata yang dapat mengungkap rasa dalam hati..terasa begitu sugul..sedih..airmata mengalir deras tatkala melihat keranda yang diusung keluar dari perut pesawat Boeing 747 itu..lebih deras lagi airmata mengalir apabila melihat anak2 mangsa yang masih kecil meraung disini keranda..anak yang turut sama dalam solat jenazah..hati keibuan ini benar2 terusik..membayangkan betapa hebat ujian dan dugaan yang di tanggung oleh keluarga mangsa..

Tanggal 22 Ogos 2014, dari jam 8:30 pagi hingga jam 12:00 tengahari mata saya tertumpu dikaca tv..teruja benar ingin menjadi saksi kepulangan para jenazah yang menjadi mangsa pembunuhan kejam diudara yang mana pesawat yang mereka naiki ditembak jatuh berkecai dibumi..tidak dapat saya bayangkan jika ia terjadi kepada ahli keluarga atau sahabat handai..ingin sekali bersama mereka yang menyambut kepulangan mangsa secara live..

Kadang terasa begitu sayu..alangkah beruntungnya mangsa2 MH17 yang diberi penghormatan sebegitu di mata dunia..matinya di hari baik, di bulan yang baik..perginya ditangisi seluruh pelusuk dunia..diiringi dengan doa yang tak putus2 hingga ke saat ini..Allahu Akbar..penghabisan yang diimpikan..

Terdapat sesetengah kaum kita yang langsung tidak punya emosional intelligent..tiada hati dan perasaan..mengeluarkan komen yang mengguris perasaan..bertelagah menghukum segala istiadat kononnya mengikut ritual agama bukan Islam..Ya Tuhan..terasa malu nak mengaku kita sebangsa, seagama..

"Mangsa bukan siapa2 nak diagung2kan..lain lah alim ulamak!!"

Di mata manusia mungkin tak hebat mana, di mata Allah siapa tahu kan..Ingat ya..kita dipilih untuk ke syurga Allah bukan dengan pahala yang menggunung tapi dengan Rahmat Allah..ya, nak dapat Rahmat perlukan pahala..tapi Allah boleh pilih siapa saja untuk syurgaNya..alim ulamak juga belum tentu masuk syurga..malah belum tentu dapat pengakhiran Husnul Khatimah..wallahu 3alam..

"Berkabung bukan cara kita..itu cara orang Kristian.."

Allahu Allah..memang ya berkabung bukan cara kita..tapi tiada perkataan yang lebih sesuai diungkap untuk menterjemahkan keadaan dimana kita diminta untuk menghormati para jenazah yang bukan seorang ya tapi ramai saudara seagama, senegara kita yang telah menjadi mangsa..kita bersama2 bertafakur mengikut kepercayaan masing2..yang Muslim tentulah diminta sedekahkan Al Fatihah..kalau guna bahasa Arab yang sama maksud 'berkabung' mesti tak jadi isu..

"Mana boleh pakai baju hitam pegi kubur macam orang Kristian.."

Andai pakaian hitam membawa maksud meniru agama lain, seeloknya buang saja pakaian hitam yang ada..sebab dalam Islam tak ada istilah hari ni tak boleh pakai, hari lain boleh pakai..tempat ini boleh pakai, kat tempat lain tak boleh pakai..saya terbaca di news feed, kalau hari raya, hari merdeka, hari perkahwinan kita boleh pakai baju sama warna..so hari perkabungan why not? Tak jadi masalah sebenarnya..yang jadi masalahnya bila keluarnya fatwa kaum kera yang entah apa2..Islam itu mudah..selagi ia tak bertentangan dengan Syarak, buat lah..tak ada masalah..selagi tak ada ritual yang tak selari dengan Islam, buatlah..tak susah pun..yang penting akidah..GPS kita kena straight to Allah..jangan kiri kanan nanti sesat..Allah Akbar..wallahu 3alam..

Akhir kalam, Saya berdoa agar kita semua dikurniakan pengakhiran hidup Husnul Khatimah yang diidam2kan..Saya juga berdoa agar keluarga mangsa MH17 tabah meneruskan hidup tanpa insan tersayang disisi..begitu juga dengan keluarga mangsa MH370.. Dan semoga roh2 mangsa MH17 dicucuri rahmatNya dan ditempatkan bersama dengan orang2 beriman serta beroleh syurga idaman..

Al-Fatihah & R.I.P

No comments:

Post a Comment