Saturday, January 5, 2013

Tafsir Quran Per Kata

Sebelum ni saya pernah post tentang ilmu talaqi DISINI..Untuk melengkapkan lagi memudahkan kita untuk belajar makna bacaan maka kita digalakkan membeli Tafsir Quran Per Kata ini..

Sebetulnya tengahari tadi saya hampir2 terbeli Tafsir Quran Per Kata ini di internet..harganya RM110 dan siap dapat hadiah tambahan lagi..walaupun saya rasa tak berapa puas hati jika nak beli cara online ni saya buat juga pesanan tapi apabila ingin melengkapkan pembayaran dengan paypal tiba2 ada error mengatakan credit card saya dah expired..saya perlu isikan semula 3 no dibelakang kad yang baru atau 'link to' credit card yang lain..oh ya memang saya dah tukar kad baru pun..

Ah malaslah nak bangun ambil purse untuk semak credit card..kerana waktu itu saya tengah susukan Nuha..jadi tak semahunya saya batalkan saja pesanan..

Sebelah petangnya pula en suami ajak kami sekeluarga ke KL Sentral..tanpa menolak saya pun ikut je dan bila tiba disana rupanya ada promosi buku2 dari MPH di tingkat 2..wah3..bagai kucing disogok ikan..saya pun terus terjah sementara menunggu en suami berjumpa rakannya..

Pusing punya pusing..belek punya belek akhirnya rezeki saya..saya terjumpa Tafsir Quran Per Kata ini..girang rasa hati..harganya juga sama tetapi ada diskaun 10%..jadi harganya menjadi RM99 sahaja selepas diskaun..ada hikmahnya kan..



Disana juga saya sempat sambar sebuah buku karangan Ustaz Pahrol 'Mukmin Profesional'..sengeh sampai telinga..saya sangat teruja..seorang Ustaz yang sangat saya minati..yang sangat cool orangnya dan tidak terlalu tegas..beliau sering berceramah sambil memberi contoh sesuai mengikut zaman..serta banyak memberi motivasi in islamic way..tak sabar rasanya nak baca..


Selain itu saya juga terbeli buku 'Ummi, Kenapa Wajib Tutup Aurat?'..laju je tangan saya sambar dan belek2..saya terfikir nak beli untuk Nuha..tapi Nuha kecil lagi..sekali terselak helaian buku tersebut saya ternampak nama karektor comel bertudung itu adalah Sumayyah! Lantas terus saja saya ambil..tak apa boleh simpan sehingga Nuha Sumayyah pandai membaca..dia pasti teruja!


Akhirnya untuk Habib, saya tak beli apa2 buku pun..buku2 Habib banyak lagi yang belum dibaca..jadi saya cuma belikan puzzle untuk Habib..actually dia yang minta dan tak mampu pula saya nak menolaknya..

Berbalik kepada Tafsir Quran Per Kata ini..saya kira setiap rumah wajib ada sebuah..membaca Quran tanpa faham isi kandungan adalah amat rugi..jom sama2 kita belajar..lagipun dalam alQuran ni sebenarnya banyak perkataan berulang..lagi mudah nak faham jika lagi banyak makna perkataan yang kita tahu..dan yang penting boleh belajar sendiri..


Selain itu terdapat juga Asbabul Nuzul atau sebab2 turunnya (ayat)..so kita boleh tau tentang surah yang kita baca..best kan..tak lah baca secara melulu je..


Ketika umur saya 7 tahun saya sudah pun pandai baca alQuran..sekarang pun umur dah 30 tahun masih pandai baca alQuran jugak..nampaknya tak ada beza..tak ada peningkatan..tak ada perubahan..why not kita try ubah sikit..dari tahu baca je kita ubah ke tahu dan faham..

Saya ni cakap/tulis je lebih2..walhal belum buat pun..kalau pandai cakap/tulis je tapi tak buat berdosa pula..saya mohon maaf siap2 ya..

Saya tahu ramai orang macam saya nak belajar nak cari ilmu tapi banyak kekangan..saya cuma forwardkan ilmu yang orang beritahu saya..dan kongsikan apa yang bermanfaat..selebihnya kena usaha sendiri termasuklah diri saya sendiri..

*Sekadar berkongsi ilmu jauh sekali nak menunjuk pandai..Yang baik dari Allah yang tak baik dari saya..wallahu'alam..


No comments:

Post a Comment