Monday, January 7, 2013

Kuah Durian

Petang2 yang berangin ni enak juga dapat makan roti cicah kuah durian..kebetulan semalam en suami borong D24 yang siap dikopek dari The Store, gerainya betul2 depan stall jeruk saya..mana boleh tahan kan..beli jugak lah..ada special discount lagi..tapi ada ulas yang agak keras jadi hari ni saya leburkan semua sekali jadi kuah durian..

Kuah durian ni resepi asli mak saya..memang sedap dan amat mudah..

Bahan-bahan:

2 paket durian @ 10+ ulas
1 tin susu cair
2 senduk kecil gula
2 helai daun pandan
Secubit garam

Cara-cara:

Satukan semua bahan ke dalam periuk dan masak dengan api perlahan sambil kacau jangan tinggal..sehingga semua isi durian tertanggal dari bijinya..siap! Mudah kan..

Resepi asal mak saya menggunakan santan dan gula merah..lebih berlemak..rasanya memang tak boleh lawan lah..

Kuah durian ni kegemaran en suami..kadang dia ratah begitu sahaja dan dijadikan sebagai manisan..saya lebih suka jika dihidangkan sejuk2..rasa nyaman je lalu kat tekak ni..bila dimakan bersama roti terasa seperti makan roti bersama ais krim durian..mmm..sedap! Cubalah memang mudah dan sedap!

No comments:

Post a Comment