Thursday, August 11, 2011

Murtabak Mini

Fuhh!! Minggu yang sangat sibuk..sesibuk mana pun seorang isteri dan ibu dan kuli diri sendiri..hidangan untuk keluarga tak pernah dilupa..2 hari lepas saya buat murtabak mini ni..2 hari lepas?? Jangan risau murtabak ni tak sempat nak basi..dah clear!! Saya ikut resepi di MyResepi.com..resepi untuk 6 keping tapi saya buat dapat 4 keping saja..huhu..Jom tengok resepi..

100gm daging cincang (saya guna Ramly)
1 biji ubi kentang (dipotong dadu)
1/2 biji bawang besar (dipotong dadu)
1 ulas garlic (dipotong dadu)
2 sb serbuk kari (dibancuh dengan sedikit air)
1 st garam
sedikit serbuk perasa (saya guna perasa Iman)
2 biji telur ayam kulit popiah

Inti :
tumis bawang + garlic sampai naik bau..masukkan bancuhan serbuh kari dan kacau sehingga pecah minyak..masukkan daging + ubi..masak sampai ubi empuk..masukkan air jika terlalu kering..kemudian tambah serbuk perasa + garam..dah siap..tutup api..sejukkan seketika..
Bila dah sejuk campur dengan telur ayam dan kacau sebati..kalau nak letak daun bawang pun boleh..
Kulit :
Sediakan kulit popiah..letakkan inti di tengah2 dan lipat kulit popiah sesuka hati..pastikan inti tidak terlalu tebal dan goreng dengan sedikit minyak..dah siap boleh hidang..
Murtabak yang saya buat ni belum boleh ‘jual’..setakat nak makan sendiri ok la..rupa pun boleh tahan..kalau next time saya buat lagi, saya akan tambah serbuk lada hitam atau mungkin lebihkan bawang..encik suami puji..tapi ada TAPInya.."sedap tapi kurang itu..kurang ini"..ada KALAUnya.."kalau letak itu..kalau tambah ini..lagi sedap.."
Paling penting tak payah beli kat param..membazir..setakat nak beli murtabak sebiji RM3 terbeli sama benda lain..itu nak beli..ini nak beli..akhirnya tak makan pun..masuk perut encik 'tong sampah'..kalau buat sendiri ada hidden valuenya walau rasanya so-so saja..heheh..selamat mencuba dan pandai2 lah mengedit resepi ye..

No comments:

Post a Comment