Sunday, August 7, 2011

Buah Melaka..Sagu Kelapa..

Semalam buat buah melaka..dapat la 12 biji..cukup2 untuk saya dan encik suami makan..sedap..betul2 sedap..rasa dah boleh ‘jual’ tapi rupa pucat lesi..tak cukup hijau..sebab daun pandan yang saya beli tak cukup..beli?? ya..saya tinggal di ‘kayangan’..tak ada tanah nak tanam daun pandan..heheh..alasan..
Buah melaka ni memang favorite encik suami..kalau pergi pasar tani mesti beli..tapi kali ni saya yang sediakan..seronok betul tengok dia makan hasil dari air tangan saya..puas hati..Nak tahu resepi?? sangat senang.. sukatan ni untuk lebih kurang 12 biji sahaja..

Sediakan air pandan..
(Air pandan = 10 helai daun pandan di ‘blend’ bersama sedikit air dan ditapis..memandangkan daun pandan saya tak cukup jadi saya cuma blend 3 helai saja..huhu..pucat lesi)

2 senduk kecil tepung pulut + air pandan = uli dan buat bulat2..

Takkan jadi buah melaka kalau tak masukkan gula gerek ke dalam buah melaka tersebut..

Sambil tu boleh didihkan air di dalam periuk..
Buah melaka dah siap boleh masukan ke dalam periuk untuk di rebus..rebus lebih kurang 5 minit..kalau timbul kira dah masak..angkat buah melaka dan gaulkan bersama kelapa yang dicampur sedikit garam..
Dah siap!!

Hari ini saya buat sagu kelapa pula..pun sedap juga..macam biasa rupa fail..tapi rasa dah boleh ‘jual’..sedap..resepi untuk 4 orang..
1 cawan sagu + 1 cawan gula + 3 cawan air + setitik pewarna (saya guna ungu) + daun pandan = masak atas dapur sampai likat/pekat..

Tutup api dan masukan ke dalam loyang..kemudian kukus adunan lebih kurang 15 minit..bila dah kembang penuh..angkat dan sejukkan..
Last sekali potong ikut suka dan gaulkan bersama kelapa (putih sahaja) yang dicampur sedikit garam..dah boleh hidang..sekian..

2 comments: