Monday, April 1, 2013

Nasi Ghee

Assalamualaikum..
Selamat kembali bersekolah ye anak2, adik2..selamat kembali sibuk di waktu pagi buat ibu2 sekalian..saya bertugas seperti biasa sebabnya Habib tak cuti..ok fine, saya jadi Charlie Chaplin setiap hari..memang kelam kelibut dibuatnya..

Hari ni sebenarnya saya nak kongsi resepi Nasi Ghee yang saya makan di rumah kawan saya Sumi..sangat sedap..tak payah lauk..makan dengan telur dadar pun sodap!

Sabtu lepas kami sekeluarga ke rumah Sumi..dan tak semena2 dia dan suaminya merancang nak buat BBq pada malam tu..wahh..last minit planning..jemput seorang lagi rakan pakar BBq untuk merinade ayam, lamb dan bawal..daging tak buat sebab menghormati tetamu berbangsa Hindu..manakala Sumi sediakan sedikit Nasi Ghee yang sangat sedap dan saya pula tolong potongkan timun, tomato, karot dan bawang untuk dimakan bersama BBq..Roti Naan pula order je dari kedai mamak..hehe

Jadi hari ni saya try masak Nasi Ghee yang macam Sumi masak hari tu..jom semak resepi asalnya ye..al maklumlah bahan kat rumah ni tak berapa cukup jadi saya skip banyak benda..

Bahan-bahan:

2 cawan beras dibasuh dan ditos
3 1/2 cawan air panas
1 1/2 sb ghee atau minyak sapi
1 batang kayu manis
4 biji cengkih
1 kuntum bunga lawang
4 biji ketumbar
1 helai daun bay - saya skip
1 helai daun pandan - saya skip
2 inci karot dipotong halus - saya tambah
1 biji bawang besar dipotong dadu
1 biji tomato dipotong dadu
2 ulas bawang putih ditumbuk
2 inci halia ditumbuk
2 biji cili padi dibelah dua
1 st garam
Roasted gajus - saya skip
Bawang goreng

Cara-cara:

Panaskan periuk rice cooker dan masukkan ghee..tumiskan kayu manis, bunga lawang, cengkih dan ketumbar sehingga wangi..masukkan karot, bawang besar dan tomato..kacau sebentar..kemudian masukkan pula halia, bawang putih, daun bay, daun pandan dan cili padi..kacau sehingga semua bahan jadi lembut..perasakan dengan garam..masukkan beras dan gaul sebati..akhir sekali masukkan air secukupnya..pindahkan periuk ke rice cooker dan biarkan sehingga masak..siap!

Rasa yang sangat enak hingga dirindu2..ehem!
Enak dimakan bersama ayam goreng berempah dan juga salad atau air asam..selamat mencuba!









Anak2 saya bersama anak2 Sumi bergambar sambil buat funny face :)

No comments:

Post a Comment