Sunday, June 3, 2012

Mati

Bab mati selalu macam takut ja nak bincang kan?? Teringat saya dan suami pernah bincang ala ngusik2 bab mati dalam kereta..last2 masing2 diam merenung jalan..cd pula time tu mainkan lagu opick-rapuh..huhuh..bergenang ja airmata..

"meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu"

Selalu kalau kita baca blog ke buku ke magazine ke kalau ada bab masyarakat yang sakit..yang perlukan bantuan dan semangat hidup mesti ada juga ayat ni mencelah..

"makcik redha..kalau Tuhan nak ambil dia sekarang makcik izinkan" ataupun "pergilah nak..mak tak nak kau menderita lagi.."

Saya pernah berada dalam situasi sebegitu..dikelilingi insan2 yang turut sama menderita melihat zuriat mereka menderita di IJN..sungguh tak tergambar perasaan2 itu..ada yang menerima takdir dengan redha..ada yang menangis pilu..ada yang menyesal bak kata akak berbangsa India depan katil Habib..

"kalau saya tau ini macam mau jadi..saya kasi cuci saja dulu..5 bulan dalam perut pun boleh suruh doktor cuci"

Tapi saya untung..saya berkawan baik dengan Ibu bapa tabah..ibubapa yang positif..mereka yang menaikkan semangat saya dan suami untuk berjuang sehabis habisan demi anak tercinta..tak pernah ada satu doa pun dari saya mahupun suami agar anak kami diambil balik oleh Allah..tak ada satu doa pun juga agar Allah menamatkan riwayat anak kecil ini..sungguhpun penyakit Habib tidak seserius mana..tapi doa dan harapan kami agar Habib sembuh sepenuhnya dan membesar sebagai anak yang sihat..anak yang soleh..anak yang pintar..Kami sentiasa berdoa agar Allah berikan ketabahan hati dan kekuatan semangat yang tinggi yang luar biasa kepada kami..

"makcik redha..kalau Tuhan nak ambil dia sekarang makcik izinkan" ataupun "pergilah nak..mak tak nak kau menderita lagi.."

Seringkali kita dengar ayat2 sebegini terpacul dari mulut mereka..tapi kenapa?? Dah hilang semangat kah? Dah jemu menjaga mereka kah? Selalunya ayat2 begini keluar di saat2 akhir hidup pesakit..betul tak? Tak sedih ke pesakit bila dengar orang yang mereka sayang 'halau' mereka dari hidup..

Dan yang paling sadis..kalau Allah nak ambil nyawa mereka..Allah tak pernah dan tak akan minta izin dengan sesiapa pun..kun fayakun..zapp!!

Kan elok kita doa yang baik baik..kita bercakap yang baik baik dengan pesakit..bukan apa yang kita fikir terbaik..siapa kita untuk tentukan hidup dan mati mereka..

"along..mak sentiasa doakan along..mak nak along sihat..mak akan jaga along tak kira macamana pun keadaan along..Allah kata doa ibu sentiasa dimakbulkanNya..along kena percaya..kalau along boleh zikir dalam hati along ikut mak ya..Subhanallah..walhamdulillah..walailahaillallah..wallahu akbar!"

Cuba cakap yang baik2 doa yang baik2 walaupun kita tahu pesakit dah nyawa2 ikan..doktor pun dah cakap tak ada harapan..ayat di atas adalah dari seorang ibu kepada remaja lelaki berumur 14 tahun di IJN..anaknya sedang bertarung nyawa antara hidup dan mati..sungguh tabah ibu itu..tak pernah sedetik pun dia mengalah..biar apa orang fikir..even the doctor sekalipun..sebagai ibu kita kena fikir, cakap dan buat yang baik2 lebih2 lagi terhadap anak yang sakit..Wallahualam..


No comments:

Post a Comment