Thursday, February 23, 2017

Lemas


Ada budak umur 2 tahun lemas kat kolam pagi tadi. 

Alhamdulillah dah dibawa ke hospital. Dan syukur juga security guard yang ditugaskan disitu ada CPR knowledge. 

Ok ni saya nak berletiaq sikit sebab banyak masa bed rest ni. Nak pesan kat parents yang saya dok perati selalu masa kat swimming pool. 

Tolong la bekalkan anak-anak anda dengan benda-benda ni. 

✅ goggle
✅ swim arm rings (pelampung lengan)
✅ kick board (untuk anak yang besar)

Beli benda-benda ni dulu sebab ini paling penting. Lepas tu baru fikir pasal swimsuit. 

Kadang tengok pakai swimsuit branded tapi tak bekalkan satu pun gear untuk anak tu. 

Tak pandai berenang tak apa. Swim gear tu dah cukup buat anak anda terapung. Kalau jadi apa-apa pun (nauzubillah) dia boleh cuba untuk selamatkan diri sendiri sebelum diselamatkan orang. 

Dan satu lagi. Jangan sesekali alih pandangan mata anda ke tempat lain. Fokus kat anak-anak saja. 

Anak-anak saya walaupun dah pandai berenang saya tak lepas pandangan langsung walau ada life guard berdekatan. Tak pernah saya biarkan anak-anak swimming tanpa pengawasan. Biarlah orang kata over protected janji chek senang hati. Betul tak?

Jangan ambil mudah nyawa kesayangan kita. Ingat tu! 


Nota : Pandangan dari coach mama cikai bukan certified punya swimming coach. Harap Maklong! 

No comments:

Post a Comment