Sunday, November 3, 2013

Pizza

Resepi kali ni senang sangat..thats why saya nak share..pizza selalu menjadi kegemaran kami anak beranak..ok jom tengok resepi mudah ni..

Doh pizza ni asalnya resepi doh 'Donut Simple' dalam entri saya yang lepas..ok tak payah susah-susah cari..saya tolong copy kan..

Bahan-bahan doh :

1 paket yis mauripan
1 sb gula
1/2 cawan air suam
Satukan semuanya dan biarkan sehingga berbuih lebih kurang 15 minit..

Dalam bekas berasingan satukan kesemua bahan dibawah..
2 cawan tepung gandum
2 sb susu tepung
1 sb majerin
Secubit garam

Akhir sekali adunkan kesemua bahan. Uli seketika sehingga menjadi doh. Buatkan seperti bola dan tutup bekas dengan plastik atau kain lembab. Rehatkan doh selama 30 minit.

Bila doh dah kembang, boleh canaikan seperti doh pizza dan rehatkan lagi 10 minit. Cucuk doh tersebut dengan garfu sebelum topping.

Bahan-bahan topping pilihan saya :

Sos spagetti tradisional Kimball
Sosej ayam Ramly
Keju Mozarella 

Bawang besar 
Capsicum hijau
Tomato
*semua vegies dipotong dadu

Kemudian boleh sapukan sos diatas doh dan taburkan bahan2 mengikut selera masing2..
Untuk adunan ini boleh dapat 2 keping pizza saiz small dan regular. Cukup untuk family kecil saya. 

*Gambar dibawah adalah gambar pizza untuk anak2 saya saiz small. Tiada vegies. Pizza untuk saya dan en suami tak sempat nak snap dah kena ngap. Pizza panas-panas siapa boleh tahan kan?! :)

Tips : canai doh pizza tidak terlalu nipis kerana doh ini sangat gebu dan enak bila dimakan tebal..

Selamat mencuba!




No comments:

Post a Comment