Monday, November 18, 2013

Happy Parenting!

Assalamualaikum..

Tak ada cerita yang menarik hari ni..tiap2 hari berhempas pulas dengan anak2 yang berebut minta perhatian..Subhanallah..Alhamdulillah..syukur masih menjadi rebutan anak2..lagi sendu kalau anak2 buat tak tahu saja..betul tak?

Nuha dengan fee'el nya..sedikit bossy sebijik macam saya..kalau A dia kata, maka A lah..jangan dibantah! Contohnya tadi sebelum tidur, dia minta Jus oren dalam fridge..jus tu sejuk, jadi saya tuang sikit je lebih kurang suku gelas dia..dia belum pun minum tapi dia minta lagi..nak penuh!

Saya kata 
"Nuha minum tu dulu, nanti dah habis mama tambah lagi.."
Dia nak jugak..Saya tak bagi..

"Nuha dah nak tidur, nanti tak habis siapa nak minum? Mama tak nak minum sejuk"
Dia mula nangis..

"Habiskan dulu..tak baik membazir.."
Dia dah start meronta2 nak jugak! Dan saya buat tak tahu ja..tak layan langsung..nangis lah, mama tak kisah..tak boleh means TAK BOLEH! 

Meleret-leret menangis sampai ke bilik tidur..walhal jus yang dalam gelas tu tak terusik pun lagi..
Saya ambil wuduk, terus solat Isya' tanpa pedulikan dia..terjerit2 dia..

Sesudah solat saya nampak dia pukul Habib bertalu2 sebab Habib usik dia..
"Nangis la..nanti lizard datang.."
Sambil terjerit2 nangis, sambil tangan pun naik ke Habib..geram dengan saya agaknya..
Habib tak melawan..tapi hampir2 nak nangis..

Saya lipat telekung terus saya panggil Nuha dan suruh dia duduk di penjuru bilik..
Dia nangis tak nak..saya cakap berulang kali dengan nada biasa..tak marah..

"Nuha come sit at the corner..You beat abang now you have to sit here for 2 minutes!"

Meraung la apa lagi..
Dia dah tau dah..itulah dendanya kalau buat perangai! Baginya 2 minit terasa bagai 2 tahun lamanya..akhirnya di datang menurut perintah..saya set timer 2 minit..Dia duduk diam kat situ..tapi masih sedu sedan..

Jangan terpedaya dengan budak 2 tahun tau..dia orang sangat bijak..dalam masa 2 minit tu macam2 dia minta untuk cuba boloskan diri..

"Mama, Nuha ngantuk! Nak sleep.."
"Mama, Nuha nak susu.."
"Nuha sakit kaki.."
"Nuha sakit perut.." 
"Nuha nak poo-poo"
pulakk..

"ok..kejap ja lagi..nanti fon mama bunyi Nuha boleh naik katil..mama bagi susu.."

Bila timer bunyi, saya ambil dia, saya dukung dia, saya peluk dia, saya cium pipi dia, saya usap kelapa dia..

"Nuha kena sayang abang ok..jangan buat macam tu lagi..kesian abang..abang sayang Nuha tau..abang tak pukul Nuha pun..say sorry to abang!"

"sorry abang!" Habib terus bangun nak peluk adik dia..

"Nuha nak jus lagi tak? Minum sikit..dah habis nanti mama tambah lagi ok.."
Dia geleng tak nak..

Saya denda Nuha sebab pukul Habib..bukan sebab minta jus! Minta jus penuh-penuh tak salah..tapi pukul Habib adalah satu kesalahan! Next time mudah-mudahan dia tak buat lagi..

***

Macam ni lah hari-hari..saya lebih tegas a.k.a garang dengan anak2 berbanding en suami..tapi pada masa yang sama sayalah orang yang paling manjakan anak..saya selalu main bersama dengan anak tak kira apapun..lebih tepat lagi saya suka melayan anak2..masak sama2..basuh baju sama2..kemas rumah sama2..semuanya saya ajak anak2..hidup saya tak best kalau anak2 tak ada..

En suami lebih banyak masa dengan kerja..jadi bila pulang ke rumah dia nak tengok anak happy je kan..tak nak nangis2..kalau ada benda yang anak minta dan dia tak kasi..anak mula nangis dan abunya teruslah bagi..adehh..macam tu la selalu..selalu dia kalah dengan anak..saya faham sangat..en suami tak pernah marahkan anak..sebab tu la anak2 ni naik tocang bila abunya ada di rumah..

Ada beberapa tips yang selalu saya praktikkan dan berkesan..

1. Selalu puji anak.

Contoh pujian : "Habib rajin sangat..selalu tolong mama..tolong masukkan baju dalam washer mesin, tolong clean up toys..nanti Allah bagi pahala banyak kat Habib..orang yang rajin tolong mama boleh masuk syurga!"

2. Hadiah peluk cium.

Contoh : Habib berjaya habiskan workbooknya..jadi saya puji dan hadiahkan peluk cium..saya tak janjikan hadiah metarial..sebab saya tak nak Habib belajar kerana hadiah..jika saya nak beli toys untuk anak2 saya akan terus beli sahaja tanpa pengetahuan mereka..tak perlu beritahu atau bertanya terlebih dahulu..saya sebagai ibu tentulah sangat tahu apa yang anak2 saya mahukan..impact dari surprise tersebut sebenarnya lagi hebat dari memenuhi kehendak mereka..percayalah anak2 akan lebih menghargai toys tersebut..

3. Anggap anak2 sebagai orang besar.

Contoh : saya lebih suka bercakap dengan mereka seolah2 mereka faham saya..maknanya lebih detail..
"yang itu Myvi kuning" 
"mama nak pergi Ambank bayar loan kereta Alza dan nak bank in duit sekali" 

Biar mereka terpinga2 sekejap..dan mereka tak bertanya banyak soalan lagi..lama-kelamaan mereka faham dengan sendirinya dan kita akan surprise bila mereka juga bercakap secara detail..
"mama jom kita beli Oreo kat Seven Eleven lah"
"Nuha tak nak pergi Tesco, Nuha nak pergi Giant"

Sekadar memberi beberapa tips dan contoh yang mudah..apa yang bagus harus dikongsi..saya juga sering ke blog Cikgu Khairulniza dan Ustazah Siti Khadijah..banyak tips dan teknik Nabi yang boleh kita apply kepada anak2..kat bapak anak pun boleh..hihihi..

Mohon maaf post ini bercampur2..ambillah yang baik..yang tak baik itu bahagian saya..teknik dan cara saya mungkin tak berkesan kepada anda tapi sangat berkesan dengan saya..

Happy Parenting :)

No comments:

Post a Comment