Thursday, February 28, 2013

Penthouse Terbakar!!

Bismillah..
Lauhalawala quwwata illa billah..
Subhanallah..Alhamdulillah..Lailaha illallah..Allahu Akbar..

Macamana nak tulis ya..saya masih rasa sedikit gementar di dada..bahu juga masih sakit dan bergetar..ketika saya menaip entri ini, saya telahpun selamat pulang/naik ke rumah setelah diumumkan blok kami selamat oleh pihak Bomba..

Ceritanya begini..ketika azan maghrib berkumandang, saya sedang masak paratha didapur untuk Nuha..tiba-tiba saya terdengar dentuman yang kuat..saya kira dentuman bunga api..saya abaikan saja..

Tak lama kemudian pintu besi rumah saya digoncang kuat oleh seseorang..saya yang cuma berbaju T tidur paras lutut agak panik dan menjenguk kepala di pintu..dan seseorang itu menjerit "Out..out..fire..fire.."

Saya jadi gelabah..saya berlari ke dalam bilik..capai jubah dan tudung..saya sempat sambar beg tangan dan passport en suami..Itu yg paling penting..yang lain dah tak penting..anak2 dah mula menangis ketakutan sebab pintu besi itu digegar kuat lagi oleh beberapa orang lain..
"ya..ya..coming..coming.."

Dengan kudrat yang ada saya dukung kedua-dua anak saya berlari turun menerusi tangga dari tingkat 6..dalam fikiran saya cuma bayangkan rumah yang terbakar itu ditingkat 7..api bakal mengejar..ya Allah!! Sambil turun sambil berdoa..

Saya terus ke kereta saya yang lot parkingnya sangat dekat dengan blok bangunan..sumbat anak2 dan beredar jauh dari blok..ya..saya perlu selamatkan kereta saya juga..macam2 perkara buruk saya fikir..saya telefon en suami yang dalam perjalanan pulangndari kerja..saya maklumkan tentang kejadian..en suami suruh saya jangan beredar..malah berkumpul bersama penghuni yang lain..saya terus parking semula dan bawa anak2 ke surau..saya belum solat maghrib lagi..

Saya dukung Nuha dan pimpin tangan Habib kuat2 dan bawa mereka ke surau..Habib yang menangis pada mulanya kembali teruja bila melihat 2 buah fire engine sebenar bercahaya biru depan mata..ambulan..police car dan beberapa buah motor besar milik Bomba turut ada..

Selesai solat barulah en suami sampai..rupanya unit rumah yang terbakar adalah penthouse di tingkat 15 milik seorang lelaki warga tua..beliau tinggal seorang diri..letupan yang saya dengar adalah dari dapurnya..patutlah ia kedengaran sangat kuat dan jelas..menurut cerita beliau terperangkap sehingga pihak Bomba datang menyelamat..beliau pengsan dan melecur agak teruk..beliau berjaya dibawa turun namun ambulan pula lambat tiba..

Ketika ini, ketika saya menaip melepasi waktu isyak, pihak Bomba masih ada..setinggi2 penghargaan yang tak terhingga saya/kami warga Blok 17 Sri Mahligai Kondominium ingin sampaikan pada pihak Bomba yang sangat cekap..saya belum sampai ke bawah, Bomba dah sampai..sangat cepat..You are truly heroes!!!

En suami berkali2 mengucapkan syukur dan mengucup kami anak beranak..syukur dikurniakan jiran yang sangat perihatin..syukur api berjaya dipadam dengan cepat..syukur tiada yang meninggal..syukur Ya Allah!!

"Ya Allah Kau selamatkanlah mangsa iaitu jiran kami..ringankan kesakitannya..kembalikan dia seperti sediakala atau lebih baik..Amin.."

Pengalaman yang saya kira sangat berharga dan saya perlu belajar untuk bertenang dalam situasi begini..the end~

4 comments:

  1. saya di blok townhouse ble dgr ngn jelas arahan polis/bomba utk penghuni turun.tp bdebar gak tgk asap dh berkepul2 dibumbung penthouse.xde plak dgr bunyi penggera kebakaran diblok 17...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari townhouse boleh nmpak asap berkepul2 ke..saya kat bawah nampak asap sikit je..tapi memang berdebar betul..1st time :)

      Delete
  2. Sy tinggal tgkt 5,x perasan bunyi dentuman.cuma dengar org jerit firefire.cepat sungguh bomba sampai cuma pelik kenape ambulan lambat sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal Salbi..mujur ada jiran yg perihatin datng ketuk pintu berkali2 kan..siap jerit kuat2..bikin gamat..alarm pun tak bunyi time tu..syukur..cuma kesian kat mangsa..ambulans dari hosp TAR Klang..tu yg lambat tu..maklumlah waktu maghrib..peak hours..jem agaknya..

      Delete