Saturday, April 14, 2012

11.04.2012 : Wake up call !!

11 April 2012..
Tengahari hari tu saya dikejutkan dengan panggilan telefon dari suami mengatakan yang beliau kemalangan..jantung saya bagai direntap..
"U ok ke? kat mana sekarang? eksiden dengan apa?" semua saya tanya..

Rupanya kereta suami saya dilanggar oleh motorsikal dibahagian tayar hadapan sebelah kiri..yang trajiknya motorsikal tersebut terlekat pada kereta suami saya dan terseret beberapa meter..ngeri!!
Penunggang motor tu cedera agak parah dan pembonceng selamat dan cedera ringan..Suami saya berhentikan kereta dan bawa mereka ke klinik berhampiran..

Sampai di klinik kelihatan luka yang sangat dalam akibat seretan..seluar jeans yang dipakai penunggang tersebut juga koyak..dagu dan kakinya perlu di x-ray..lukanya dijahit..kesan calar merata2..erhgh..tak terbayang sakitnya..

Suami saya perlu menguruskan hal yang lebih penting dan tidak dapat menunggu mereka selesai dirawat..Tapi sebelum meninggalkan mereka, beliau memberi RM300 kepada mereka untuk fee rawatan serta menukar no telefon masing2..Dalam keadaan hati yang terkejut suami saya memandu menguruskan beberapa perkara sebelum pulang ke rumah.

Selesai makan nasi di rumah suami saya keluar semula untuk buat laporan di Balai Polis. Beliau masih terbayang2 keadaan penunggang motor itu. Kasihan. Itu yang boleh diungkap. Walau kereta sendiri kemek dilanggar, dia langsung tidak tergamak meminta pampasan dari mereka.

Sebelah petangnya pula dikejutkan lagi dengan gegaran dan ancaman tsunami. Kiranya terkejut berkali2 lah hari tu..

Itu peringatan dari Allah sebenarnya..Dia memberi peringatan kepada hambanya dengan cara menarik balik nikmat keselesaan yang ada..

"Kita Malaysia ni untung..terletak betul2 pada garisan khatulistiwa..tak ada bencana..tak ada gempa bumi"
Pernah dengar kan?? Salah..Bila Allah kata KUN FAYAKUN..tak ada sapa berhak bersuara..tak ada siapa boleh menghalangnya..

"Gaji aku campur gaji suami dekat RM10k sebulan..cukup..lebih dari cukup..anak 2 orang ja.." (contoh)
konon selesa sangat lah kan..

Tapi kadang2 kita tengok orang bergaji ciput saja..anak2 ramai tapi cukup pun untuk makan sekeluarga..yang bergaji besar anak 2 orang tapi tak sampai hujung bulan dah kering..
Ada juga yang dapat gaji sama banyak..anak sama ramai..tapi sorang tak ada masalah..lancar saja hidupnya..yang sorang lagi kejap2 handfon hilang..beli baru..kejap2 kereta rosak..hantar repair/service..ada saja yang tak kena..duit banyak pun terasa tak cukup..

Nikmat keselesaan yang ada kadang senyap2 ditarik balik..

"Aku tak boleh makan yang manis2 dah..aku diabetes.."
Nikmat makan ditarik balik..zasss!

"Bulan ni dapat bonus tapi tak boleh pegi holiday..mak nak pakai duit.."
Zass..ditarik..itu rezeki mak kau..

Penting untuk kita muhasabah diri..tengok apa yang kurang..check balik apa yang kita cakap..apa yang kita makan..apa yang kita buat..apa yang kita fikir..apa yang ter..terambil barang orang ke..terbawa balik harta ofis ke..tercuri tulang ke..harta bersih tak..zakat bayar tak..yang tak elok sebenarnya dari kita sendiri..bukan dari orang lain..ubah diri kita..bila kita ok..positif..orang akan pandang kita positif..dan hanya positif things yang akan datang pada kita..

"Ala..dah takdir nak buat macamana..??"
 kita boleh ubah takdir what?? dengan usaha dan doa..yang penting keep on being positif ya..InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment