Friday, September 23, 2011

Seorang Aku!

1983 - Aku dilahirkan pada waktu dinihari seawal 2.57am di Hospital Bukit Mertajam Pulau Pinang..

1984 - umurku setahun..menetap di Sungai Nyiur yakni dirumah arwah maktok sebelah ayah..

1985 - umurku 2 tahun..aku dianugerahkan seorang adik lelaki yang bernama Nuriman..ayahku telah membeli sebuah rumah di Taman PKNK, Kulim..kami sekeluarga tinggal disana sehingga sekarang..

1986 - umurku 3 tahun..

1987 - umurku 4 tahun..

1988 - umurku 5 tahun..aku disekolahkan di Taski Taman Bersatu, Kulim..aku langsung tiada memori disitu..yang tergambar difikiranku hanyalah sebuah rumah yang dijadikan sekolah..dan aku ada beberapa orang rakan dan salah seorang darinya membawa 2 biji tomato ke sekolah setiap hari..

1989 - umurku 6 tahun..aku disekolahkan pula di Taski Taman Bendi, Lunas..aku teringat kami bermain di taman..aku menconteng dinding sekolah..aku disayangi guru kerana sifat rajinku menemani dan mencuci rakanku apabila mereka selesai ke tandas..mungkin juga ketokohanku sebagai seorang kakak telah terserlah..aku sekali lagi dianugerahkan seorang lagi adik lelaki yang bernama Nuramin..

1990 - umurku 7 tahun..darjah 1..aku ditinggalkan bersama maktok di Bagan Ajam dan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bagan Ajam, Butterworth..Terlalu banyak memori disitu..sungguh manis..di rumah maktok aku terasa sentiasa disayangi..Setiap hari jumaat ayah akan ambil aku dengan motor Honda dan dibawa pulang ke Kulim..dalam perjalanan kami akan singgah di pasar malam..ayah akan belikan aku asam color merah dan jeruk lai untuk ayah serta sedikit gula2 untuk adik2ku..Ayah akan hantar aku kembali pada hari isnin pagi dengan wang saku sebanyak RM2 yang kukira cukup lumayan ketika itu..

1991 - umurku 8 tahun..darjah 2..aku masih tinggal dengan maktok dan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bagan Ajam, Butterworth..memori yang tak mungkin aku lupa adalah aku mendapat markah matematik 100%..aku dipanggil naik ke pentas untuk terima hadiah pada hari penyampaian hadiah..dapat 5 buah buku tulis..balik dari sekolah mak ngah pula hadiahkan aku satu set alat tulis berserta color magic..aku sungguh teruja..aku juga dianugerahkan lagi seorang adik lelaki juga yang bernama Nurikram..hitam manis..

1992 - umurku 9 tahun..darjah 3..mak dan ayah mengambilku kembali dari jagaan maktok..perasaanku seronok juga..tetapi tanggungjawabku bertambah kerana aku mempunyai 3 orang adik lelaki..aku bersekolah di Sekolah Kebangsaan Sri Limau, Lunas,Kedah..ketika itu adikku Nuriman darjah 1 di sekolah yang sama..aku juga punya seoang rakan karib bernama Irma..

1993 - umurku 10 tahun..darjah 4..aku disayangi cikgu matematik..Cikgu Zainab yang aku akan ingat jasanya sampai bila2..

1994 - umurku 11 tahun..darjah 5..aku dianugerahkan lagi seorang adik lelaki juga yang bernama Nur Shahidan..adik bongsuku amat manja denganku..

1995 - umurku 12 tahun..darjah 6..UPSR..aku selalu mengulangkaji bersama Irma..kami bagaikan kembar..dimana ada aku pasti ada Irma..kami pernah memasuki pertandinan nyanyian dan nasyid bersama..keputusan UPSR aku dan Irma juga sama..rindunya pada Irma!

1996 - umurku 13 tahun..tingkatan 1 di Madrasah atTaufikiah alKhairiah alHalimiah (Pondok Pak Ya)..home sicked!

1997 - umurku 14 tahun..tingkatan 2..banyak sangat kenangan yang tak mampu aku taip..

1998 - umurku 15 tahun..tingkatan 3..PMR..aku bukan pelajar yang pintar! resultku biasa-biasa saja..terlalu banyak kenangan di situ..banyak!

1999 - umurku 16 tahun..tingkatan 4..aku berpindah sekolah lagi..kali ini aku belajar di Sekolah Menengah Agama Al-Falah, Tanjung Piandang Perak..

2000 - umurku 17 tahun..tingkatan 5..SPM..resultku juga biasa-biasa..kenangan disekolah ini juga sangat banyak..tak tertulis banyaknya..yang paling penting aku sangat happy di situ..betul2 enjoy!

2001 - umurku 18 tahun..pertama kali ambil lesen motor..aku juga mengisi masa dengan menjadi ustazah di Qiraati Nurul Aisaar, Sungai Dua,(USM) Penang selama 4 bulan..sangat seronok serumah bersama Kak Timah dan gadis Thailand, Suranya..walaupun gajiku hanyalah RM400 bersih, aku sangat gembira..kemudian aku berkerja di Telekom Bukit Mertajam..rakan2 ofisku kebanyakkannya umur sebaya mak..yang muda2 hanyalah aku, Kak Rose, Kak Tini, Kasthuri dan Sangeetha..pengalaman di sana juga sangat2 berharga..gajiku waktu itu hanyalah RM820 dan aku telah membeli sebuah motosikal second hand..motor modenas Kriss color merah..

2002 - umurku 19 tahun..aku menyambung pelajaran peringkat Pra Diploma di Telekom Training College..Ya..aku bukan orang bijak tapi aku nekad menjadikan diriku seorang yang berilmu..Aku tinggal di hostel sebelum menyewa di Flat PKNS, Jalan Tun Razak, KL..

2003 - umurku 20 tahun..aku kemudian diterima ke peringkat Diploma di Multimedia College, Jalan Semarak, Kuala Lumpur..Aku mengambil jurusan Multimedia in Bussines Computing..Aku sangat teruja kerana aku bertekad mahu belajar dan berkerja di bandar bertuah ini..Terlalu banyak memori..indah2 belaka..Aku mendapat handfon pertamaku yang dibeli oleh ayah..Nokia 3210..

2004 - umurku 21 tahun..ayah juga membelikan sebuah laptop untukku..jenama Dell..aku tahu ayah sayangkan aku dan berharap aku berjaya mencapai cita-citaku..terima kasih ayah..

2005 - umurku 22 tahun..Tahniah! aku graduate..aku telah terima Diplomaku dengan CGPA 3.38..aku puas hati..tanpa menganggur aku terus berkerja di Infinity Rank, Jalan Ipoh sebagai sales girl selama 4 bulan..gajiku RM1080..aku sangat suka dengan sikap bosku Mr Nathan..begitu bermotivasi..

2006 - umurku 23 tahun..aku bekerja pula di butik Silk Story, Ampang Park dengan gaji sehari RM35 berserta komisen 2%..bosku Mr Emre warga Turki dan isterinya warga China..aku diupah oleh Mr Emre untuk menyusun semula ayat2 dari buku yang telah di terjemah dari bahasa Turki - English - Malay..satu paper penuh RM20..lumayan kan..?? Ketika inilah aku berjumpa dengan en suami..asalnya sebagai rakan..rakan kongsi..kemudian kongsi hati..hihi..Terakhir, aku berkerja di Menara Celcom pula sebagai Celcom Careliner..Gaji yang ku terima ketika itu RM1300..aku kurang suka kerjanya..tetapi apakan daya kutahan juga selama 6 bulan..Akhirnya aku nekad berhenti kerja dan join perniagaan bersama en suami dan kedai pertama kami di Shah Alam Mall..Aku juga telah membeli kereta pertamaku..

2007 - umurku 24 tahun..memori terindah dalam hidupku..aku sah menjadi isteri..suamiku Md Abdul Maleque bukan warganegara..perkahwinanku direstui keluarga..begitu mudah urusan dokumentasi kami..saat aku dinikahi..hujan renyai membasahi bumi..dan berhenti setelah selesai ijab dan kabul..Syukur..

2008 - umurku 25 tahun..kebahagiaanku berganda..aku mendapat seorang anak lelaki yang bernama Muhammad Habibullah..menyinari hidup kami suami isteri..perniagaan juga semakin berkembang..rezeki semakin murah..Alhamdulillah..

2009 - umurku 26 tahun..Aku berjaya memiliki sebuah rumah di Shah Alam hasil simpanan bersama..Anakku Habib juga selamat dibedah..Syukur..

2010 - umurku 27 tahun..Aku telahpun pulang ke tempat asal suamiku di Bangladesh..pengalaman yang sangat manis..berjumpa mertua dan ipar duaiku yang lain bangsa dan bahasa..aku seronok disana..dilayan bagaikan artis..hehe..InsyaAllah jika ada rezeki tiap2 tahun kami akan pulang ke sana..

2011 - umurku 28 tahun..aku dianugerahkan seorang anak perempuan yang ku idam2kan sejak dulu..ku beri nama Nuha Sumayyah..perniagaan juga semakin maju..rumah di Bangladesh milik suami juga siap sepenuhnya..Alhamdulillah..

Hari ini..24 september 2011..genap usiaku 28 tahun..banyak lagi impianku yang belum terlaksana..dan akan ku kejar satu persatu..berserta doa pada yang maha Esa agar penuhi impianku..azamku kali ini mahu menjaga solat..dan bersolat diawal waktu..semoga hidup diberkati dan dirahmati Allah..

Selamat Ulangtahun Aku..Aku Bangga menjadi seorang Aku..

No comments:

Post a Comment