Thursday, July 14, 2011

Pengorbanan

Ptg td masa bw habib main kt playground kt bawah (kondo yg saya tinggl)..ada sorang makcik..eh bibik sembang ngn saya..byk jugak yg disembang..bab kerja..rumah..babies.. semualah..tp satu bnda yg terkesan kt hati bila dia cakap ~lebih kurang cmni lah..~ "awk berkorban banyak ye dik..sanggup xkerja jaga anak kt rumah..xde pembantu pulak..semuanya diurus sndiri..orang kt sini semuanya ada kerja..ada pembantu (maid)..awak xada" GULP!! ye la makcik..saya mana ada gaji nk bayar bibik!! terdiam dia..
Saya terfikir gak..apa yg saya korbankan..??harta masih belum bergadai..rezeki Alhamdulillah xpernah kurang walau anak dah bertambah..mengandungkan dan sakit bersalin..??itu pilihan saya dan rezeki dr Allah juga..xde masa nk joli..dkira berkorban ker??saya bukan kaki joli punn..punya masa 24 jam bersama ank2 bukannya pengorbanan..pengorbanan sebenar bila saya berjauhan dgn anak..bayangkan..saya xpernah b'jauhan dgn ank2..sejak habib lahir..sehari pun saya xpenah tinggal dia..xpenah renggang..penah skali saya pegi Giant xbawa habib..list brg2 tertinggal kt rumah..bila sampai Giant..saya tolak ja troli tu..pusing2 dlm Giant..xtau nk beli apa..rasa xbetah hidup tanpa anak..fikiran xfokus nk shopping..asyik teringat ank..kali kedua sy berjauhan dgn Habib masa dia kena operate kt IJN..6 jam dlm bilik bedah bagaikan 600 jam..hati saya xkeruan..lepas tu dia dimasukkan ke Paed ICU 3 hari n Medic ICU 2 hari..boleh melawat ja..sehari 2 kali..xbleh jaga..saya btul2 tension..susah nk tidur..asyik nangis..jgn siapa pn cakap dgn saya time tu..even en suami..kali ketiga (boleh kira ek!) masa bersalin kt Nuha (caeser due to placenta praevia type 3)..6 hari kt wad..2 hari sebelum dan 4 hari selepas bersalin..aduhh..episod duka paling panjang dlm hidup saya..Saya bersalin di Kulim..so Habib tinggal dgn mak..en suami plak kt Shah Alam, kerja..tiap2 hari mak bw Habib dtg tgk saya..bila mak ajak balik..dia ckp "xmau..nk ikut mama.."menangis..meraung..saya apa lagi..berderai airmata..mcm2 yg sya pesan kt mak..kdg2 t'fikir yg jahat..'mcmana klo mak lupa bg habib mkn..lupa bg minum susu..mak sedar x klo dia terjaga tengah malam'..mcm2 lah..setiap masa tgk gambar dia dlm hp..bila Nuha lahir dia langsung xnak dgn saya..may be dia igt saya tinggal dia..saya xsayang dia..saya dh ada baby baru..berderai lg airmata saya..sampai saya minta tlg husband kakak sebelah katil sy belikan mentos yg colorful..bila habib dtg lg..saya bg dia sebiji..saya cakap "adik bg kt abang..orange color"..lama2 dia happy dan boleh terima..sejak tu saya mmg xpenah renggang dgn ank2..xpernah jauh..tinggalkan apatah lagi..
Ok get back on track..saya masih belum berkorban apa2..saya sgt salute pada ibu2 yg bekerja..berkorban masa dgn anak2 demi mencari rezeki..terpaksa pulak meletakkan 'nyawa' mereka ditangan orang lain..sungguh! saya xsanggup..tapi klo ada bibik best jugak kan..saya jadi mandor ja..bibik saya yg dulu dh lari..bila xde bibik 24jam terasa mcm xcukup ja..itulah kot pengorbanannya..'24jam pn xcukup'..tp macamana klo saya ikhlas..saya happy..saya suka dng apa yg sy buat..dikira berkorban gak ka..?Saya hargai pengorbanan mak saya..saya tau mak saya dh banyak berkorban membesarkan saya..tp saya masih belum berkorban apa2 utk anak2 saya..dan makna 'korban' itu sendiri pun rasanya saya tak tahu kerana semuanya ikhlas dari saya..enough said!

No comments:

Post a Comment