Friday, July 8, 2011

BERSIH 2.0

Malam ni mak dan YB Siti Aisyah terbang dari Satun, Thailand ke KL pastu balik Kedah balik..susah2 buat apa kan?? nk jadi CLEANer kot?? heheh..Good Luck!! semangat btul..xpernah miss plak tu..
Teringat saya 3 tahun lepas, mak, YB dan beberapa org kwn2 mak dtg stay kt rumah saya..pagi2 lepas subuh masak siap2..buat bekal..klo sampai kt tempat perhimpunan nnt nk mkn kt mna plak kn..lgpun byk kdai2 tutup..plak tu saya yg pegi hantar diorng kt Komuter..ada ramai polis kt situ..tp diorang ok ja..just berdiri..tengok2..ye la nk buat apa lg ye dok..mana boleh halang orang awam nk pegi mana2..suka hati la..diorang cuma mengawal keadaan ja..saya??saya xpegi lerr..en suami mmg xizin sy join bnda2 ni smua..
Menurut cerita mak sy..punya la rmai org turun join BERSIH time tu..berpusu2..smpai xleh jln..Abg polis pn berdiri ja..xbleh nk halang..ramai sgt..bayangkan hampir 4000 org anggota polis bertugas masa tu still xbleh buat apa2..last2..keluar headline kt paper Sinar Harian.. 'GAGAL'..maknanya perhimpunan BERSIH gagal sbb xdk org turun..letak plak gambar orang tgh beredar..ada la dlm 20-30 org..walhal tempat kejadian mmg banjir dgn manusia baju kuning..itu cerita mak saya la..
Saya sebenarnya xbrapa kisah..btul..sy jenis yg 'ikut ja'..'bleh la'..'ok aja'..'suka hati'..cakap mau..bikin xmau..huahuahua..mengaku..saya rasa ok jugak ada BERSIH ni..ada gk 'bnda' yg bleh takutkan gov..mcm kita gk kn..kita akan jd baik..buat elok2..sbb nnt tkut mak marah..takut ayah marah..sbb tu la kot kan..30 jln masuk ke kL dh dtutup..gov takut ker??takut apa??apa aku melalut nih??
Besides..perhimpunan ni menjejaskan bisnes org b'niaga yg hari2 kerja xpernah cuti..membanting tulang 4 kerat nk cari rezki kt kL ni..macam kami..bayangkan klo terpaksa tutup kedai..mean xde income tp sewa RM300 sehari still kena bayar..2x rugi tau..
Klo gov bg ja permit kt stadium tu kn senang..xpyah susah2 nk block jln..satu hal plak xleh nk p tutup kedai kt kL mlm ni..jln jem giler..ada road block lg..yg 3 lane jd 1 lane..buat susah org ja..worker pn dr ptg td dok call ja..tkut xdk tren..xleh nk blik rumah..adoiyai..terpaksa plak tutup kedai besok..
Ptg td pegi i-City pn xramai org..balik singgah kedai mamak pn xdk org..kt atas jln pn lengang ja..org Shah Alam pegi mana?? dh b'mlm siap2 kt kL ka??
en suami cakap "org m'sia untung..baik2 belaka..klo kt Bangladesh mesti dh 3-4 buah bas kena bakar tnda protes.." ya..sy stuju..M'sia aman..M'sia damai..cuma kurang BERSIH!!

No comments:

Post a Comment