Thursday, March 5, 2015

Asam Pedas Ikan Sembilang

Yumm..
Resepi ni saya ambil dari blog Mat Gebu. saya ikut sebiji-sebiji. Alhamdulillah menjadi..sedap pulak tu..dah lama teringin nak makan ikan sembilang ni..dapat jugak akhirnya..tapi bahagian kepala ikan ni saya tak ambil..saya buang..Nampak kepala ikan tu scary sikit macamana ntah..hahah..terus campak masuk tong!! ok resepi ni macam biasa saya paste kat sini untuk tatapan sendiri di masa akan dating..

Bahan-bahan :

Bendi
1 genggam daun kesom
1 batang serai di ketuk
3/4 sb asam jawa extra
2 senduk nasi cili kisar
1 batang bunga kantan dibelah 4
1 biji tomato dibelah 4
Sedikit perasa Iman
Garam dan gula secukup rasa
Air


Bahan-bahan kisar :

6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
Secubit belacan
1/2 camca teh lada hitam biji

Cara-cara:

Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai dan masukkan bahan kisar dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api sederhana dan kacau selalu. Tambah pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 3 cawan).
Bila mendidih, masukkan ikan, daun kesom, bunga kantan, tomato dan bendi . Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak hingga bendi lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas2..emmmmm..sedap!!
     

No comments:

Post a Comment