Thursday, June 27, 2013

Follow up with Dr Choy

Assalamualaikum..

Hari ni diri terasa asing..
Dah beberapa kali saya menaip entri ini..tapi akhirnya saya padam dan taip semula..padam lagi taip lagi..
Tak tahu nak mula dari mana..Perlukah saya tulis semuanya..kongsikan kepada orang luar?? Saya seolah2 berteka-teki sendiri..Tak mengapalah moga boleh menjadi Iktibar dan tidak membuat kesilapan seperti apa yang saya lakukan..

Sebelum ini saya dah khabarkan tentang kondisi Habib..walau apapun keadaannya..kami abu dan mamanya terima dengan dada yang lapang..hati yang yang gembira..
Saya masih terbayang wajah pertama kali saya melihatnya..masih twaZewterpesona dengan sifat charmingnya..aduh..permata hati mama ni..

Pertemuan kami dengan Dr Choy pakar genetik kanak-kanak di IJN siang tadi sangat membuka minda..seperti biasa Habib diuji dengan kemahiran bercakap..menulis..mengira..membaca..kadangkala Dr Choy sengaja bertanya bermacam soalan serentak..Apa yang memeranjatkan kami, Habib tidak menjawab malah diam membisu! Seolah2 tidak tahu apa2..reaksinya juga lemah..dia tidak hiraukan langsung apa yang Dr Choy suruh buat..hanya mengetap bibir..

Percayalah..Habib seorang yang sangat aktif..periang..dan apa yang ditunjukkan kepada Dr Choy sebentar tadi sangat bertentangan dengan perilaku sebenarnya..sangat pasif!

Dr Choy membuat kesimpulan yang Habib sangat lemah..dia bimbang Habib akan ketinggalan dibelakang bila bersekolah nanti..Dia juga menyifatkan Habib seorang yang less self-confident..Wait..Habib bukan macam tu..dia sangat kreatif..dia pandai menulis dan melukis juga mewarna..dia boleh tegur sesiapa sahaja yang dia jumpa..malah dirinya sangat digemari rakan-rakan sekelas..
(ya saya puji anak sendiri..itu sudah pasti!)
Dan Dr Choy beritahu lagi yang dirinya risau kerana Habib kelihatan sangat manja..
Oh yes..semestinya dia anak manja..buah hati pengarang jantung saya..

Kata Dr Choy memanjakan anak sangat tidak membantu lebih2 lagi dengan kondisi Habib seperti ini..saya mengangguk kerana saya setuju..Habib perlu lebih berdikari..ya saya mengaku yang saya yang gosokkan giginya..suapkan makanannya..pakaikan baju dan seluarnya..pakaikan kasutnya..kecuali selipar..kebanyakkannya saya yang uruskan..bila difikirkan balik..memang benar..saya dah terlebih manjakannya..sedangkan adiknya Nuha (2 tahun 3 bulan) dah boleh gosok gigi sendiri..pakai pampers,kasut dan seluar sendiri..saya cuma perbetulkan..makan juga sendiri..kadangkala saya suapkan..Saya bukan bandingkan anak..saya tak kata Nuha lebih baik tapi realitinya Nuha lebih berdikari..

Salah saya..
Lewat petang tadi..kami makan malam di meja..saya sediakan makanan dalam pinggan dan sudu masing2 untuk Habib dan Nuha..seperti biasa Nuha makan sendiri tanpa banyak songeh..lain pula dengan Habib..masih main sendiri..meratah lauk sahaja..sekejap turun dari kerusi..sekejap naik balik..aduhh..sebiji nasi pun dia tak suap ke mulutnya..mencabar sungguh! Dan akhirnya saya mengalah dan terpaksa suapkan..bila saya suap banyak pula yang dia makan..hmm..macamana nak ajar makan sendiri ni??
Namun syukur selera makan Habib makin bertambah sejak saya campurkan mealshake Shaklee dalam susunya..seleranya menjadi2..berat badannya juga meningkat..Alhamdulillah..

Berbalik kepada nasihat Dr Choy agar kami lebih tegas dan melayan Habib seperti kanak2 yang besar..bukan lagi bayi! Ajarnya berdikari..beri pujian dan galakan atas usahanya..Usah bandingkan anak orang lain dengan Habib..Kesnya sangat berbeza..usah dukungnya lagi..dia sudah jadi big boy..bukan lagi baby boy! 

Mulai saat ini saya dan suami akan lebih tegas dengannya..perhatian yang berlebihan akan menjadikannya lebih manja..moga Allah permudahkan..InsyaAllah..

#Sekadar gambar kenang-kenangan..minta maaf mama bertindak kurang sopan dengan mengambil gambar berkenaan dalam bilik porsedure..

Jigsaw puzzle dan sticker book adalah benda wajib yang perlu ada untuk 'mengasuh' anak2 di tempat awam rather than ipad..seriously!



Sekian..jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment