Thursday, February 23, 2012

Habib.Syndrome.School


Hari ini macam biasa saya hantar dan ambil Habib dari sekolah. Tapi hari ni saya bawa pulang buku scrap Habib bersama. Buku yang Habib guna di sekolah. Sebenarnya saya yang Tanya teacher Jane samada Habib dah boleh baca ke belum. Teacher Jane jawab Yes..now he can read. He recognizes the words already. Betul ke?? Tak percayalah. Baru 2 bulan lebih masuk sekolah takkan dah boleh baca. Jadi teacher Jane tanpa segan silu ambil buku scrap Habib dan bagi pada saya untuk di ‘test’ di rumah.

Sebelum pulang, saya sembang2 dengan teacher Jane pasal Habib. Dia beritahu saya yang Habib ni jenis yang bermulut manis. Dia bawa mood ceria dalam kelas. Senyum aja. He had a very good behavior. Nice to everybody. One thing yang teacher Jane a bit worries about was sometimes Habib got lost in his own world like dreaming. When she call, then he come back. Dia sangat active dalam kelas tapi kadang2 dia active sorang2 ja. Teacher Jane cakap dia memang tak tahu penat langsung!

Dan pada masa itulah saya reveal kan hal yang sebenarnya pasal Habib pada teacher Jane. Actually Habib got a type of syndrome since he born. Kena jumpa Doctor Choy (geneticist) kat IJN every 6 months. Last we met Dr. Choy told us that there is ‘deletion’ yakni something abnormal dalam darah Habib yang diorang tested. So, Dr. Choy ambil darah both of us pula untuk cari punca dari mana datangnya gen tersebut. Dari mama ke dari abu. Lepas tu teacher Jane pun macam oo.ok. Dia cakap, no need to worry. We can develop him until u forget about that. His normal u can see. U know, he’s very lucky because he got tested and have regularly checked by specialist. Some people don’t know whether they got that gen or not. Ye lah kan..Bila tahu sindrom tu lebih awal so kita pun boleh stand-by dan cari cara nak atasinya. Dan saya pun cakap la naluri saya memang tepat hantar Habib kat sini. Habib perlu belajar secara one-to-one. Kalau dalam classroom besar yang ramai orang he might be lost..

test darah last 6 months
ni resultnya.. Sampai rumah saya tukar baju dan buang diaper Habib (pergi school ja pakai diaper..hehe)..saya suap makan sambil tunjuk buku scrap dia. He reads the words. One word to another. Page by page. Ya Allah! He can read..I’m very very impressed! He only 3 tahun 5 bulan. Syukur sangat.


Dalam hati saya nekad untuk jadikan anak saya lebih istimewa. Impian saya untuk melihat anak2 jadi hafiz dan hafizah masih menggunung. Setiap masa diperdengarkan dengan cd Juz Tabarak dan Juz Amma. Antara surah2 penting dalam al-Quran. Setiap jenis saya beli 2. Satu untuk kereta dan satu untuk rumah. Mainkan sahaja setiap masa dan berharap anak2 saya akan menghafalnya sebelum mereka membaca.


Dalam masa yang sama juga saya perlu rangsang motornya. Saya akan daftarkan Habib ke kelas muzik dan art class. Seminggu sekali atau sebulan 2 kali pun tak apa. Aktiviti waktu senggangnya saya tak risau sangat sebab ada swimming pool dan playground kat sini. Swimming sangat bagus untuk ransang otak. Baca SINI. Semua orang tahu kan Nabi SAW suka kalau umatnya pandai berenang, memanah dan berkuda. Tentu ada sebabnya.
Home school. play and learn conner.

No comments:

Post a Comment