Saturday, May 7, 2016

Redha

Assalamualaikum..

Beberapa hari ni saya bersemangat lain macam ja..saya bersiaran dari rumah saja setelah Kedai Haras saya berpindah. Saya banyak spent masa dengan anak2 dan buat kerja rumah. Kerja office pun tak ada yang tertangguh melainkan yang di luar bidang saya. 

Untuk makluman kawan2, saya terpaksa pindah ke permis yang lain disebabkan hasil jualan yang sangat tidak memuaskan dan tak berbaloi dengan sewa bulanan. Jadi kami decided pindah ke permis yang lebih murah sewanya. Kami dapat jimat banyak dengan berbuat demikian tapi banyak yang rugi juga.

Yang ruginya proses untuk dapatkan sijil Mesti dan sijil Halal untuk produk Asam Boi jadi tertangguh sebab syaratnya perlu ada permis Kedai. Walaupun itu hanya pengiktirafan sahaja sedang kan produk kami 100% Halal, tapi kami sangat2 perlukan pengiktirafan tersebut untuk maju ke depan dan masuk pasaran 'Budak Besar'. Rasa ralat juga. Tapi InsyaAllah saya sendiri tak akan mengalah dan berputus asa. Saya tak akan berhenti untuk mencuba lagi. Mana tahu dalam masa terdekat, kami dapat kumpul modal yang kami telah jimat tadi untuk beli unit shoplot sendiri. Siapa tahu kan. Kita plan lagu lain. Allah punya plan lagi baik. 

Ada hari kita macam buat apa pun tak jadi. Ada hari lain pulak apa yang kita pegang semuanya menjadi. Macam tu lah saya rasa sekarang. Beberapa hari ni hidup rasa smooth ja berbanding hari2 yang lepas. Lapang ja hati dan fikiran. Saya yakin saya dapat perasaan tenang macam hari ni sebab saya redha. Saya tak mengeluh langsung. Berbeza sangat dengan saya yang dulu. Apa yang jadi, jadi lah..saya cuma buat apa yang perlu saya buat. En suami macam stress sikit. Ye lah nak pindah kan stor ingat mudah ke? Walaupun Stor tak besar mana tapi barang2 dan perkakas yang ada dah serupa kilang. Nak cari permis lain lagi. Deposit permis baru lagi. Bukan sikit tau. Yang lama pun belum dapat balik.  Semuanya kena fikir. Tapi saya sangat cool. Alhamdulillah saya boleh cool. Follow the flow ja. Kemana arah hidup ni bawa, ikut sahaja selagi tidak langgar hukum syarak. Saya pujuk en suami. "It's Okey! It's all right! All good thing..all good thing.." Haaa gitu..

Saya pernah kenal dengan orang yang nak jaga nama tapi poket syarikat koyak rabak. Bila dah jadi macam tu nak berdiri balik sangat susah. Mana2 bisnes pun cashflow tak boleh tercekik. Cashflow mesti aktif untuk survive. Kalau dah rasa nak tercekik cepat2 selamat kan diri. Dan saya bersyukur saya kenal beliau. Dari pengalaman beliau lah saya buat keputusan macam ni. Ya SAYA! Bukan KAMI..sebab saya yang mendesak en suami suruh pindah. Kalau boleh en suami nak tunggu sampai lepas raya tapi saya dah nampak jalan lain. Saya dah istiqarah. Saya yakin dengan keputusan tersebut. Mungkin sebab tu lah saya boleh cool. 

" tu lah..nak kaya lebih, cukup lah apa yang ada.." Mendatar ja suara..

Lebih kurang macam ni lah kata2 yang saya dengar dan saya tak pernah expect ia keluar dari mulut orang yang dekat dengan saya. 

Orang bisnes bukan jenis orang duduk diam. Orang bisnes tak pernah selesa dengan kedudukan dia. Ni bukan nak cakap besar. Tanyalah mana2 orang bisnes pun. Dia akan gali lubang lain pulak kalau bisnes pertama dah stabil. Bukan sebab nak kaya lagi atau tak cukup kaya malah bukan juga sebab tak reti bersyukur. Fe'elnya  memang macam tu. Tengok saja Jutawan Terlajak Laris tu. Dah ada Dherbs, jual baju pulak. Lepas tu jual buku. Taja sana sini. Dengar kata nak buat resort pulak. Tak pun tengok IG founder Bella Ammara. Dah jual baju, jual tudung, jual kosmetik now nak buat katering pulak. Seronok tau! Orang bisnes ni tak pernah duduk diam. Macam tu lah tempiasnya semangat ke kami ni. Dah jual Jeruk, jual sayur nak jugak cuba jual kuih raya. Tapi plan tak menjadi so selamat kan cashflow dulu. Cashflow tu ibarat cangkul. Ia boleh digunakan untuk gali lubang ataupun tetak leher sendiri. Muahaha. Sebab tu cashflow kena jaga. Nak gali lubang tak boleh hutang2. Macamana susah pun tak boleh guna modal hutang sebabnya kalau tak menjadi, lubang tu akan jadi lubang kubur diri sendiri.  Seriously!! 

Hari ni dan hari2 akan datang saya bersyukur dengan kurniaanNya. Ada suami yang bertanggungjawab, ada anak2 penawar suka duka dan mak ayah yang sentiasa mendoakan..so apa lagi yang saya nak harapkan. Saya dah belajar banyak benda. Susah, payah, perit, jerih kami suami isteri akan bersatu lawan semua tu. Kalau dulu ada masalah sikit kami akan gaduh sebab masing2 stress. Tapi bukan lagi sekarang. Kami sangat2 matang. Orang cakap suami isteri tak boleh bisnes sama2. Salah. Ada rahsia dan petua nanti saya cerita kemudian.

Ok cukup lah coretan hari ni. Kuncinya redha, tenang, sedar diri, tegas dengan keputusan, pedulikan pandangan orang, bertindak cepat, sentiasa bersemangat dan tidak berputus asa. Relax la Allah kan ada! 


No comments:

Post a Comment