Monday, April 4, 2016

Jawapan

Saya doa pada Allah..saya tanya Dia.. 

"Ya Allah kenapa hati aku tak tenang, ya Allah!" Saya ulang banyak2 kali. 

Kemudian saya buka alQuran untuk cari jawapan. Saya buka dan terus baca ayat yang pertama saya nampak dan saya baca tafsirnya. 

Allahu 😢 

4 kali saya buat macam tu semuanya berkisar tentang balasan, dosa, siksa dan azab. Rasa terpukul. Allah sedang punish aku rupanya. 

Kali kelima saya buka AlQuran saya dapat surah al-Israa' ayat ke 32 berkenaan tentang 'jangan hampiri zina'. Saya simpulkan sebagai maksiat atau dosa besar. 

Kali keenam pula surah at-Taubah ayat ke 103 berkenaan dengan sedekah. 

Akhir sekali surah an-Nahl ayat 16 seperti di dalam gambar! 

Allahu Allah..terjawab sudah kenapa hati saya tak tenang. Kadang kita ni (saya la tu) rasa diri dah tutup aurat, jaga pergaulan, tak mengumpat rasa macam diri dah jauh dari maksiat tapi tanpa sedar ada lagi maksiat yang buatkan hati rasa tak tenang. 

4 kali Allah beri peringatan tentang BALASAN. Apa yang saya rasa sekarang adalah kerana balasan dari Allah. 

Kemudian Allah kata JAUHI DOSA BESAR. Saya tahu saya banyak dosa dengan suami 😢 mulai sekarang kena minta ampun selalu dengan suami. Solat pun kena perbetulkan. Jangan buang masa dengan iPhone ja.


Kemudian Allah kata lagi SEDEKAH. Ya sedekah boleh lapangkan hati. Saya selalu sedekah tapi mungkin tak ikhlas dan pahalanya tak sampai atau sedekah itu tak setimpal dengan nikmat yang Allah beri. 


Akhir sekali Allah PUJUK balik. Allah kata Dia bagi ujian lain2. Lain orang lain ujiannya. 


Kadang bila mengadu dengan manusia manusia takkan faham. Bila mengadu dengan Allah hati jadi tenang. Sebab apa sebab Allah kenal kita. Allah dah jawab pertanyaan saya. Saya cek balik. Kena make sure perjalanan hidup saya setiap hari penuh barakah tanpa ada sedikit pun pembaziran. Kena buat solat taubat. Muhasabah diri. 


Insyaallah. Amin. Alhamdulillah. Thank you Allah.


No comments:

Post a Comment