Thursday, January 22, 2015

Duit Belanja

"Habib beli apa kat kantin tadi?"

"Habib tak beli apa pun.."

"Kenapa tak beli?"

"Habib tak ada duit..Mama tak bagi duit kat Habib.."

Ya Allah..Ya Tuhanku Ya Karim..Kesiannya Habib Ya Tuhan..macamana saya boleh lupa nak bagi duit kat Habib hah ;(( sedihnya rasa..mesti masa rehat tadi dia tengok je kawan2 dia makan..rasa nak ketuk kepala ni kuat2..kenapa la boleh lupa nak bagi dia duit belanja..

"Habis Habib makan apa tadi?"

"Minum air je.."

Dusssshhh sedasss kat kepala sendiri..anak tu baru darjah satu oii!!!

"Alahai kesiannya Habib, Mama sorry ea..Mama lupa..nanti kalau Mama lupa lagi, Habib ingatkan la tau..kesian Habib"

"Tak pe la..tak de duit pun tak pe..boleh minum air..nanti balik rumah Habib makan la nasi.."

Dan2 berpasir je mata nih..suci murni betul hati anak ni..tak nak bagi Mama rasa bersalah..
Balik rumah terus mandi..sementara tu Mama panaskan nasi, panaskan lauk suap Habib dan Nuha makan..memang serupa orang lapar pun gayanya..huhu..my bad!

Saya dah tak bekalkan Habib makanan dah..sejak dia masuk sekolah selera makan dia bertambah Alhamdulillah..saya bagi duit belanja RM2 je setiap hari..biasanya Habib beli mihun sup atau mee kari atau kuew teaw goring di kantin..baki RM1 lagi dia akan bawa balik simpan dalam tabung..untuk sekolah agama pula, saya bagi RM1 ja dan saya bekalkan dia roti sapu nutella atau milo sekotak kecil..tapi duit belanja tu dia tak pernah beli apa2 pun..balik rumah terus masuk tabung..

Saya suka dia belanja untuk makanan di kantin sebab di rumah dia jarang nak makan benda tu semua..bila makan ramai2 dengan kawan selera dia bertambah la kot tapi yang tak bagusnya, bila tetiba lupa nak bagi duit belanja tu yang jadi masalah tu..tak makan pulak dia..huhu..

Ada pendapat yang saya terbaca di newsfeed fb mengatakan yang tak bagus kanak2 beli di kantin..saya kurang setuju kot..kalau bawa bekal dari rumah pun memang tak lah saya nak bekalkan mihun sup ke kuew teaw goring..mesti nugget atau sosej yang jadi bekalan..tak pun biskut atau koko krunch je..ah dari anak saya makan benda alah yang sah2 tak berapa berkhasiat dan tak berapa kenyang tu lebih baik biar dia beli kat kantin je..saya pun dah try beli dan makan makanan yang dijual di kantin tu..sedap je rasa..kenyang pun kenyang..cuma kena pesan kat dia, air ais jangan beli..kat rumah pun ada..minum air kosong yang bawa dari rumah je..junk food pun jangan beli..kalau nak nanti minta dengan Mama, Mama belikan kat hypermarket..kena check dulu..Halal ke tak..kalau tak Halal tak boleh makan..explain kat anak elok2..dia akan faham..

Alhamdulillah, dah nak habis minggu kedua di sekolah, Habib masih lagi tak tergoda dengan junk food semua..air ais je kadang dia teringin dia beli jugak..milo ais kadang oren..RM2 yang saya beri pun dikira cukup untuk Habib..ada jugak budak yang bawa RM6 ke sekolah..dasyat betul..teringin jugak nak tahu, dia beli apa sampai RM6 tu..may be tak makan di rumah sebelum ke sekolah agaknya..zaman saya darjah 6 baru merasa nak pegang 60sen..darjah satu tinggal dengan maktok bawa 30sen je..hahah..itu pun cukup..membesar elok je sampai sekarang..nasi lemak sepinggan baru 20sen..baki 10sen siap boleh beli jambu asam boi lagi..kuikui..tu cerita lain la kan..tak nak la compare tapi seronok jugak sekali sekala flashback..

In the end bukan salah sesiapa pun..bukan juga pihak kantin..tapi kita ni ha..kalau kita dah biasakan anak makan junk food sejak lahir memang itu la yang dia pilih dan beli..jangan pula nak salahkan pihak lain..ok lah..cukup lah..busy body hal orang pulak..biar la dia nak bawa berapa pun..nak beli apa pun..sibuk apasal? huhuhu..mind your own business ok..bye!!

No comments:

Post a Comment