Friday, June 21, 2019

Al-Quran Penyelamat

Sambung baca al-quran. Ni ulang baca selepas dah khatam hari tu. Masih lagi dalam surah Al-Baqarah.




Terus terang akak cakap akak sanggup maraton baca al-quran dari bangun solat tengah malam #sejenisbaloqliat😌

Akak dah rasa siksanya menahan rindu saat Allah tarik nikmat baca al-quran bila akak diuji dengan period 7 bulan nonstop pada tahun 2017. Sejak tu akak tak pernah tinggal al-quran. Bila uzur, baca al-ma'thurat atau manzil.

Jadual akak macam ni:
Pagi : al-ma'thurat dan yaasin.
Petang : al-ma'thurat dan al-waqiah atau surah terpilih lain.
Malam/anytime : sambung baca sampai khatam.

Al-ma'thurat biasanya akak baca (dah hafal) sesambil drive nak hantar dan ambil anak dari sekolah.

Percaya atau tak, akak sekeluarga pernah terselamat dari kemalangan (terbabas) semasa dalam perjalanan ke Melaka. Semasa kejadian akak tengah ikut alunan qari di cd mengaji dalam kereta.

Waktu tu hujan renyai dan kenderaan bertali arus menuju ke arah selatan.

Akak yakin sangat, dengan asbab mengaji tu lah Allah selamatkan kami dari kecelakaan tu walau kereta kami remuk juga, kami semua ok tak cedera langsung.

Kereta kami terbabas langgar divider sebelah kanan jalan dan berpusing 360 darjah langgar divider lagi dan berpusing terus ke sebelah kiri jalan. Ajaibnya tak ada kenderaan yang lalu waktu tu. Plus highway 3 lane pukul 5pm kott waktu tu. Bila kereta dah berhenti, baru lah nampak ada kenderaan lain lalu disitu.

Dampinglah dengan al-quran setiap hari kerana ia akan menyelamatkan kita bukan sahaja di akhirat malah di dunia ni lagi. #saqahshares

No comments:

Post a Comment