Friday, April 3, 2015

Gigi Dah Luruh

 
 
Dah banyak hari dah gigi dia dok goyang..mama nak tengok pun tak bagi..sekali tu bila dapat tengok terus terkejut nampak ada gigi lain sedang tumbuh kat belakang gigi yang goyang tu..

Bila abbu free hari tu terus bawa Habib pergi jumpa dentist..

Ok, saya boleh je nak bawa Habib ni jumpa dentist sendiri2 tapi en suami ni kalau bab si Habib ni dia terlebih concern sikit..dia nak ikut pi klinik jugak..kalau Habib demam ke, selsema or batuk sikit pun dia akan treats Habib macam sakit teruk..mungkin sebab dia teringat masa Habib sakit dulu kot..tapi yang bab ni saya cukup rimas..saya jenis buat tak tahu je..jangan layan sangat sakit tu..tapi kalau demam, saya buatkan sup..saya demah badan semua..kalau setakat batuk selsema,  saya bawa ke playground kerap2 sikit..haha..bawa mandi kolam..bila dia happy, penyakit tu akan keluar sendiri..Dr Muhaya kata kita ni sakit bukan sebab virus ke berjangkit ke hapa..emosi kita tu yang remuk..sebab tu antibody jadi tak kuat..contohnya bila kita selalu marah anak, anak pun selalu sakit la..sikit2 batuk, sikit2 selsema, sikit2 demam..penawarnya ada pada kita..beri lebih perhatian..layan dia selayaknya..

  • kalau demam, jangan selimutkan..bagi pakai stoking then buka aircond dan kipas kuat2..biar panas keluar..bagi mandi dengan kerap atau demah badan selalu..
  • kalau batuk, bagi minum madu..
  • kalau selsema, bagi makan vitamin C banyak2..

Beberapa tahun kebelakang ni saya memang dah jarang suap ubat pada anak2..kalau sakit dah lebih 3 hari baru bawa jumpa doctor..takut jangkitan bakteria pulak kan..asal sakit memang bawa jumpa doktor..tapi syukur lah doktor Koshi kat DEMC tu memang dah faham dah mama dia macamana..so selalunya doctor tak bagi antibiotic..cuma pesan doctor kalau lebih 3 hari masih tak surut, bawa datang balik..tapi selalunya memang dah tak repeat la..sembuh macam tu saja..lain dengan en suami dia memang sangat risau kalau anak2 dia tak sihat..cepat je dia nak suap ubat..mujur la doctor banyak membantu explain kat dia sama..if sakit bekaitan dengan virus, akan ambil masa nak sembuh..tapi kalau bakteria kena ambil antibiotik..kalau saya cakap dia macam nak tak nak dengar sangat..biasa la kan..egonya tuh di sini! haha..doktoc cakap baru dia percaya..

Hari tu bawa Habib jumpa dentist..Dr Nagarani kat section 9..doktor tu buat lembut sangat..saya recommend sangat2..dulu saya buat minor surgery pun dengan dia jugak..pernah sekali saya buat crown kat gigi geraham bahagian atas kat dentist lain konon nak murah sikit terus rasa menyesal sebab dentist tu kasar nak mam***..sakit hang tau dak..konon buat crown sebab nak selamatkan gigi terus rasa macam pi serah diri untuk di tonyoh sekuat hati oleh dentist pulak..duhh..menyesal sampai sekarang..

Masa masuk dalam bilik procedure tu Habib macam cuak sikit sebab dia ingat doctor nak check ja..dia pun tak sangka doctor nak cabut gigi dia 2 batang sekali..saya masuk dengan Nuha konon nak tengok Habib sekali Nuha nak nangis tengok abang dia kena cabut gigi..terus dia nak keluar tunggu kat luar dengan abbu..bila mama ada kat dalam tu of cos la mama terus bertukar jadi assistant..asal nampak anak nak termuntah cepat2 lap dengan tisu..bila nak kumur, mama yang ambil air bagi dia kumur..haruuu..nasib baik lah doctor tu ok..kalau tak dah tentu kena halau..huhu..tindakan refleksi seorang ibu macam tu la kot kan..lagi2 surirumah..haha..

Sekian cerita tentang gigi Habib luruh..sengaja mama tulis untuk kenangan Habib di hari tua..jumpa lagi di lain entri..k bai!
 

No comments:

Post a Comment