Thursday, November 6, 2014

Kek Coklat Kecik


Kalau saya buat kek, tak lain tak bukan hanya untuk Nuha..Nuha memang hantu kek, pantang lalu depan bekeri merayu2 minta kek..biasanya saya belikan cupcake atau muffin ja untuk dia..jarang la nak belikan whole kek..nanti sure tak habis..Habib tak minat kek sangat..

Semalam, saya cari resepi untuk buat kek kecil..cukup la untuk budak2 ni makan..search kat youtube jumpa 'Bake Like A Pro'..coklat kek kecik..alolo..comel..tengok bahan senang ja..so mari baking..
Dengan 2 orang great baker ni tolong kat dapur memang best..
Tadaaa..resepinya mudah..meh saya tolong catitkan..sesuai sangat kalau nak buat kek dengan anak..

Kek Coklat Kecil

1 biji telur gred A
7 sb gula
2 st baking powder
8 sb susu
6 sb minyak sayuran
6 sb serbuk koko
6 sb tepung gandum

Ok cara2nya mudah juga..kacau bahan ikut urutan yang saya tulis kat atas tu..mula2 kacau telur sehingga kembang sedikit..kemudian masukkan gula..baking powder..then follow sampai habis lah..mudah je..
sediakan bekas comel yang telah di sapu dengan minyak dan sedikit tepun..lepas tu bakar dalam oven 180'c selama 15 - 20 minit..
Siap!! dapat la 3 ketul kecil..saya yakin Nuha akan makan 2 bekas dan lagi sebekas kami kongsi bertiga..haha..

No comments:

Post a Comment