Thursday, March 7, 2013

Rezeki Tomyam Best

Alhamdulillah..
Syukur dengan nikmat yang Allah kurniakan..

Hari tu (bukan hari ni ye :) saya masak tomyam yang dah laaaaaaaama saya tak makan..betul! Kali terakhir saya makan tomyam seingat saya di Krabi tahun lepas..juadah kali ni saya ikut resepi yang saya tahu dan upgrade sedikit mengikut resepi Kak Ita dari blog Masam Manis..

Tomyam

Bahan-bahan:

3 ekor sotong
4 ketul ayam dipotong kecil
1 paket pes tomyam
2 batang serai
2 helai daun limau purut
1/2 biji bawang besar dibelah 4
Bunga kobis
Lobak merah
Saleri
2 sb santan
Air

Cara-cara:

Campurkan semua bahan kecuali santan bersama air..masak di atas api sederhana sehingga ayam empuk..setelah empuk, masukkan pula santan..kacau seketika dan tutup api..perasakan jika perlu..resepi yang amat mudah dengan rasa yang enak..

Sedang sibuk memasak datang pula jiran saya Kak Izma yang tinggal di tingkat atas..K.izma datang membawa paprik daging..hahaha..cukup sempurna..saya pun balas juga dengan sedikit tomyam yang saya masak kepada K.Izma..terbaiklah..Alhamdulillah..

Selamat Mencuba!



No comments:

Post a Comment