Hahaha..terhegeh-hegeh nak update blog via ipad..mana taknya dah upload gambar dari iphone ke facebook..pastu nak copy gambar dari facebook ke ipad..huh..Terkial-kial!
Dan memandangkan kebodohan dan kemalasan saya untuk mencuba lagi dah berada di tahap maximum jadi saya nak cerita ja kali ni..tak ada gambar..pandai-pandailah bayangkan sendiri ya..kalau nak tengok juga teruah facebook ya..
Tak ada yang menarik pun tapi nak cerita jugak..hari ni en suami bawa kami pergi Istana Negara Lama..mula2 rasa macam boring ja..dah terbayang seakan2 muzium..mesti boring gila..mesti Habib merengek sakan..mesti sakit kaki jalan..mesti berasak2..mesti itu..mesti ini..
"kita pergi KL lah..lama tak jalan2 kat Jalan TAR.." Pastu dia ajak jugak..konon nak tengok rumah raja..
Akhirnya pergi jugak lah..nasib lah..dapat suami orang 'lama' kan..melawat muzium tu memang hobi la..
Keluar dari Shah Alam pukul 11..hantar barang ke The Mall dulu..kemudian singgah beli nasi dan ayam kampung kat GH..baru terus ke Istana..
Sampai Istana memang matahari tengah terpacak atas kepala..panas terik..mujur bawa topi budak2 ni..dah la parking lot limited..orang punya la ramai pulak tu..menapak juga lah naik ke Istana tuh..
Bila dah masuk kat dalam barulah wowww..
"mujur ada aircond"
Ingatkan Istana terbuka..konon boleh melawat bilik2, dapur, singgahsana macam tu..rupa2nya memang macam muzium pun..pulak tu ada pameran Sultan Brunei sekali kat situ..semua barang2 peribadi Sultan eh Agung ada dipamerkan disitu..menarik juga..bangga sekejap tengok Sultan Kedah naik takhta buat kali kedua..kat situ pun ada gambar keluarga Agung..boleh tengok tiara Raja Pemaisuri, cop mohor..pedang..pingat kebesaran,.macam2 lah..kira ok la..masuk percuma ja tapi bawa camera kena bayar rm3..handphone pun sama tau..silap tak sorokkan dalam poket dulu..ngeh..ngeh..kalut sangat nak ambil gambar pintu masuk Istana..
Macam yang saya cakap eh tulis tadi..Agak boring tapi menarik..en suami memang suka la pameran sejarah macam tu..siap ambil gambar setiap benda dalam tu..Rupanya dia lagi banyak tahu sejarah sultan dulu2 berbanding saya..huhu..
Elok ja kami nak keluar dari ruang pameran Sultan Brunei tetiba ada orang bagi beg kat pelawat semua..apalagi saya pun ambil juga la kan..Rupanya diorang bagi keropok udang cap Brunei dan poster salasiah keluarga Sultan Brunei..hrmm..
Dah penuh handphone dengan gambar baru la kami balik..
Bye bye Istana Negara Lama..
Saturday, May 19, 2012
Tuesday, May 1, 2012
Anakku! Usah Peduli Kata Orang..
Lukmanul Hakim antara manusia yang sering meninggalkan kata2 nasihat yang sangat bermanfaat. Pernah suatu ketika, beliau mengajak anaknya keluar ke
pasar. Beliau mengenderai seekor keldai manakala anaknya pula mengekorinya
dengan berjalan kaki.
"Teruknya orang tua ini, anaknya yang kecil dibiarkan
berjalan kaki sedangkan dia bersenang-lenang menunggang keldai,"
kedengaran suara dari sekumpulan manusia yang melihat mereka."
Wahai anakku, dengarkah engkau apa yang mereka perkatakan
itu?" tanya Lukmanul Hakim kepada anaknya."Dengar ayah," jawab
anaknya sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.
"Sekarang engkau naiklah ke atas keldai ini, biar ayah
menariknya," katanya sambil mengangkat anaknya ke atas belakang
keldai."
Nampakkah kalian betapa anak yang tak pandai mengenang budi
ayahnya yang sudah tua. Disuruhnya ayahnya menarik keldai sedangkan dia yang
masih muda menunggangnya, sungguh tidak patut," kata sekumpulan manusia
lain yang mereka temui di tengah, perjalanan.
"Dengarkah engkau apa yang mereka perkatakan?"
tanya Lukmanul Hakim kepada anaknya.Anaknya mengiyakan pertanyaannya itu.
"Sekarang engkau turun dari keldai ini, dan kita
sama-sama berjalan kaki," kata Lukmanul Hakim. Anaknya segera turun dari
keldai.
Tak berapa lama kemudian mereka bertemu pula dengan
sekumpulan manusia yang lain. "Alangkah bodohnya orang yang menarik keldai
itu. Keldai untuk dikenderai dan dibebani dengan barang-barang, bukan untuk
diseret seperti lembu dan kambing," kata mereka.
"Dengarkah engkau apa yang mereka kata?" tanya
Lukmanul Hakim kepada anaknya lagi.
"Dengar ayah."
"Kalau begitu marilah kita berdua naik ke atas belakang keldai ini,"
"Kalau begitu marilah kita berdua naik ke atas belakang keldai ini,"
Tidak berapa lama selepas itu mereka terdengar perbualan
sekumpulan orang yang lain pula.
"Sungguh tidak bertimbang rasa mereka ini, keldai yang
kecil ditunggangi berdua!" kata mereka.
Lukmanul Hakim lalu bertanya kepada anaknya, "Adakah
engkau dengar apa yang mereka perkatakan?""Ya ayah, saya
dengar."
"Kalau begitu marilah kita dukung keldai ini,"
kata Lukmanul Hakim
Dengan bersusah payah mengikat keempat-empat kaki, akhirnya
mereka berjaya mendukung keldai itu. Dan dalam keadaan itu jugalah mereka mula
berjalan, dengan bebanan menanggung seekor keldai. Apabila orang ramai melihat
gelagat mereka berdua, mereka ketawa terbahak-bahak.
"Ha! ha! ha! Hei! Lihatlah orang gila mendukung
keldai!""
Dengarkah engkau apa yang mereka katakan?" dia bertanya
kepada anaknya lagi.
"Dengar ayah," jawab anaknya.
Mereka meletakkan keldai itu ke tanah. Beliau pun menyatakan
hikmah di sebalik peristiwa tadi,
"Anakku, begitulah lumrah manusia. Walau
apapun yang engkau lakukan, engkau tidak akan terlepas dan kata-kata mereka.
Tak kira benar atau salah, mereka tetap akan mengata."
"Ingatlah
anakku bila engkau bertemu kebenaran janganlah engkau berubah hati hanya kerana
mendengar kata-kata orang lain. Yakinlah dengan diri sendiri dan gantung
harapanmu kepada Allah."
Wednesday, April 18, 2012
Puding Roti (Bakar)
Saat saya sedang menulis entry ini, aroma puding roti dari dalam oven menusuk hidung..laparnya..Resepi kali ni saya google juga..macam biasa..resepi paling simple dan senang dan nampak sedap..itu yang saya try..jom tengok resepi..gambarnya tunggu dulu ya..oven belum bunyi 'TING' ;)
Bahan2 :
Bahan2 :
- 7 keping roti
- Sedikit butter
- 3 biji telur
- 1 tin susu cair
- 5 sudu besar gula
- Kismis (saya guna 3 biji kurma-dihiris)
- 1 sudu kecil esen vanila
- Brown sugar
Cara2 nya :
- Panaskan oven 175 darjah celcius
- Sediakan loyang. Sapukan loyang dengan butter.
- Sapukan juga butter disetiap keping roti. Sebelah sahaja.
- Potong roti kepada 4 bahagian dan letakkan ke dalam loyang. Taburkan kismis ataupun kurma.
- Pukul telur bersama gula hingga kembang. kemudian campurkan susu cair.
- Tuang adunan ke dalam loyang. Biar seketika agar roti menjadi kembang.
- Akhir sekali taburkan sedikit brown sugar supaya puding roti garing dibahagian atas.
- Sedia untuk dimasukkkan ke dalam oven.
Nak tengok tak rupa puding roti yang dah siap??..hurm..wangi baunya..rupa dan rasa belum tentu lagi..
-
-
-
-
Tada...
Puding yang garing dibahagian atas..
lembut di tengah..
Secara jujurnya..rasa memang superb..thank you tuan empunya resepi..tapi..rupa belum boleh jual..puding ni sesuai dimakan begitu sahaja ataupun bersama sos vanila, ataupun ice cream..selamat mencuba ya..saya sudah..anda bila lagi...macam iklan daa..
Labels:
Puding
Tuesday, April 17, 2012
Jadual
Seronak kan kalau ada pembantu macam Merlin..tak pun macam Mike Ross dalam 'Suits'..Oh! jatuh tangga cinta I..bukan apa..saya tak bermaksud nakkan pembantu hensem atau jelitawan..tapi cukup la kalau ada pembantu yang ada 6 senses..hehe..mengarut! common sense paling penting..its more than enough!
Saya kira kerja saya sangat banyak kalau dipikul sendiri..tapi belum cukup banyak untuk dipikul berdua..Jadi saya decide untuk tidak mengambil pembantu buat masa sekarang..Dan disebabkan saya tak ada pembantu sebegitu..maka terpaksalah saya organize sendiri dengan sendirinya sendiri..
Saya telahpun buat satu jadual yang akan saya ikut..saya lekatkan pada fridge supaya semua orang boleh tengok..Ia adalah rutin yang selalu saya buat..dari pagi hingga ke malam..Saya harus tamatkan masa 'sedar' anak2 saya pada pukul 9.30 malam atau kurang kerana saya amat diperlukan dihadapan komputer hingga 11.30 malam yakni sehingga suami saya pulang dari kedai..kadang2 terlajak juga..
Yang membuat saya teruja denbgan adanya jadual ni adalah dengan adanya family time together..ada outdoor time..setiap hari kami sekeluarga mencuba aktiviti yang berlainan..mungkin juga akan melawat tempat2 riadah yang berbeza setiap hari..seronak kan..hari ni taman tasik shah alam..esok dataran putrajaya..lusa taman klcc..hehe..mimpilah kamu! Kalau ada masa tak salahkan..
Baru 2 hari hidup berjadual..hidup terasa ter'organize'..Semoga rutin yang baik akan menjadi tabiat..tabiat yang baik boleh membentuk peribadi yang baik juga..InsyaAllah..
Saya kira kerja saya sangat banyak kalau dipikul sendiri..tapi belum cukup banyak untuk dipikul berdua..Jadi saya decide untuk tidak mengambil pembantu buat masa sekarang..Dan disebabkan saya tak ada pembantu sebegitu..maka terpaksalah saya organize sendiri dengan sendirinya sendiri..
Maleque's Family Time Table
Yang membuat saya teruja denbgan adanya jadual ni adalah dengan adanya family time together..ada outdoor time..setiap hari kami sekeluarga mencuba aktiviti yang berlainan..mungkin juga akan melawat tempat2 riadah yang berbeza setiap hari..seronak kan..hari ni taman tasik shah alam..esok dataran putrajaya..lusa taman klcc..hehe..mimpilah kamu! Kalau ada masa tak salahkan..
Baru 2 hari hidup berjadual..hidup terasa ter'organize'..Semoga rutin yang baik akan menjadi tabiat..tabiat yang baik boleh membentuk peribadi yang baik juga..InsyaAllah..
Labels:
Petua
Sunday, April 15, 2012
Saturday, April 14, 2012
Promo: Dental surgery~
Entry ni rupanya termasuk dalam draft..ceh..update juga la kan walaupun dah hampir 2 bulan yang lepas..
Dengar macam serius je kan..tapi sebenarnya biasa je..tapi nak jugak tulis kat sini mana la tau kan ada yang nak buat dental surgery tapi dok takut2 macam saya sebelum ni..dengar je surgery dah ngilu rasa..dah terasa sakitnya..saya buat surgery ni di Klinik Pergigian Dr Nagarani..kat seksyen 9, shah alam..belakang McD..
Sebenarnya saya suka sangat dirawat disini..kalau saya cakap tak sakit percaya tak? tapi memang betul tak sakit..saya tunggu juga rasa sakit itu..bersedia..sebab doctor bagitau awal2 bila ubat bius hilang akan ada rasa sakit..kepala pun akan terasa berat..ya memang betul..bila ubat bius hilang..kepala berat sangat..bahagian gusi terasa sakit sedikit..tapi still ok..tak sesakit yang saya bayangkan..
Kalau ada plan nk buat dental surgery..boleh la datang sini..patient tak berapa ramai..selalunya tak payah appointment pun..fees normal..sama macam tempat lain jugak..Yang pentng jangan takut..selawat syifa' banyak2..Good luck!
Dengar macam serius je kan..tapi sebenarnya biasa je..tapi nak jugak tulis kat sini mana la tau kan ada yang nak buat dental surgery tapi dok takut2 macam saya sebelum ni..dengar je surgery dah ngilu rasa..dah terasa sakitnya..saya buat surgery ni di Klinik Pergigian Dr Nagarani..kat seksyen 9, shah alam..belakang McD..
Sebenarnya saya suka sangat dirawat disini..kalau saya cakap tak sakit percaya tak? tapi memang betul tak sakit..saya tunggu juga rasa sakit itu..bersedia..sebab doctor bagitau awal2 bila ubat bius hilang akan ada rasa sakit..kepala pun akan terasa berat..ya memang betul..bila ubat bius hilang..kepala berat sangat..bahagian gusi terasa sakit sedikit..tapi still ok..tak sesakit yang saya bayangkan..
Kalau ada plan nk buat dental surgery..boleh la datang sini..patient tak berapa ramai..selalunya tak payah appointment pun..fees normal..sama macam tempat lain jugak..Yang pentng jangan takut..selawat syifa' banyak2..Good luck!
11.04.2012 : Wake up call !!
11 April 2012..
Tengahari hari tu saya dikejutkan dengan panggilan telefon dari suami mengatakan yang beliau kemalangan..jantung saya bagai direntap..
"U ok ke? kat mana sekarang? eksiden dengan apa?" semua saya tanya..
Rupanya kereta suami saya dilanggar oleh motorsikal dibahagian tayar hadapan sebelah kiri..yang trajiknya motorsikal tersebut terlekat pada kereta suami saya dan terseret beberapa meter..ngeri!!
Penunggang motor tu cedera agak parah dan pembonceng selamat dan cedera ringan..Suami saya berhentikan kereta dan bawa mereka ke klinik berhampiran..
Sampai di klinik kelihatan luka yang sangat dalam akibat seretan..seluar jeans yang dipakai penunggang tersebut juga koyak..dagu dan kakinya perlu di x-ray..lukanya dijahit..kesan calar merata2..erhgh..tak terbayang sakitnya..
Suami saya perlu menguruskan hal yang lebih penting dan tidak dapat menunggu mereka selesai dirawat..Tapi sebelum meninggalkan mereka, beliau memberi RM300 kepada mereka untuk fee rawatan serta menukar no telefon masing2..Dalam keadaan hati yang terkejut suami saya memandu menguruskan beberapa perkara sebelum pulang ke rumah.
Selesai makan nasi di rumah suami saya keluar semula untuk buat laporan di Balai Polis. Beliau masih terbayang2 keadaan penunggang motor itu. Kasihan. Itu yang boleh diungkap. Walau kereta sendiri kemek dilanggar, dia langsung tidak tergamak meminta pampasan dari mereka.
Sebelah petangnya pula dikejutkan lagi dengan gegaran dan ancaman tsunami. Kiranya terkejut berkali2 lah hari tu..
Itu peringatan dari Allah sebenarnya..Dia memberi peringatan kepada hambanya dengan cara menarik balik nikmat keselesaan yang ada..
"Kita Malaysia ni untung..terletak betul2 pada garisan khatulistiwa..tak ada bencana..tak ada gempa bumi"
Pernah dengar kan?? Salah..Bila Allah kata KUN FAYAKUN..tak ada sapa berhak bersuara..tak ada siapa boleh menghalangnya..
"Gaji aku campur gaji suami dekat RM10k sebulan..cukup..lebih dari cukup..anak 2 orang ja.." (contoh)
konon selesa sangat lah kan..
Tapi kadang2 kita tengok orang bergaji ciput saja..anak2 ramai tapi cukup pun untuk makan sekeluarga..yang bergaji besar anak 2 orang tapi tak sampai hujung bulan dah kering..
Ada juga yang dapat gaji sama banyak..anak sama ramai..tapi sorang tak ada masalah..lancar saja hidupnya..yang sorang lagi kejap2 handfon hilang..beli baru..kejap2 kereta rosak..hantar repair/service..ada saja yang tak kena..duit banyak pun terasa tak cukup..
Nikmat keselesaan yang ada kadang senyap2 ditarik balik..
"Aku tak boleh makan yang manis2 dah..aku diabetes.."
Nikmat makan ditarik balik..zasss!
"Bulan ni dapat bonus tapi tak boleh pegi holiday..mak nak pakai duit.."
Zass..ditarik..itu rezeki mak kau..
Penting untuk kita muhasabah diri..tengok apa yang kurang..check balik apa yang kita cakap..apa yang kita makan..apa yang kita buat..apa yang kita fikir..apa yang ter..terambil barang orang ke..terbawa balik harta ofis ke..tercuri tulang ke..harta bersih tak..zakat bayar tak..yang tak elok sebenarnya dari kita sendiri..bukan dari orang lain..ubah diri kita..bila kita ok..positif..orang akan pandang kita positif..dan hanya positif things yang akan datang pada kita..
"Ala..dah takdir nak buat macamana..??"
kita boleh ubah takdir what?? dengan usaha dan doa..yang penting keep on being positif ya..InsyaAllah..
Tengahari hari tu saya dikejutkan dengan panggilan telefon dari suami mengatakan yang beliau kemalangan..jantung saya bagai direntap..
"U ok ke? kat mana sekarang? eksiden dengan apa?" semua saya tanya..
Rupanya kereta suami saya dilanggar oleh motorsikal dibahagian tayar hadapan sebelah kiri..yang trajiknya motorsikal tersebut terlekat pada kereta suami saya dan terseret beberapa meter..ngeri!!
Penunggang motor tu cedera agak parah dan pembonceng selamat dan cedera ringan..Suami saya berhentikan kereta dan bawa mereka ke klinik berhampiran..
Sampai di klinik kelihatan luka yang sangat dalam akibat seretan..seluar jeans yang dipakai penunggang tersebut juga koyak..dagu dan kakinya perlu di x-ray..lukanya dijahit..kesan calar merata2..erhgh..tak terbayang sakitnya..
Suami saya perlu menguruskan hal yang lebih penting dan tidak dapat menunggu mereka selesai dirawat..Tapi sebelum meninggalkan mereka, beliau memberi RM300 kepada mereka untuk fee rawatan serta menukar no telefon masing2..Dalam keadaan hati yang terkejut suami saya memandu menguruskan beberapa perkara sebelum pulang ke rumah.
Selesai makan nasi di rumah suami saya keluar semula untuk buat laporan di Balai Polis. Beliau masih terbayang2 keadaan penunggang motor itu. Kasihan. Itu yang boleh diungkap. Walau kereta sendiri kemek dilanggar, dia langsung tidak tergamak meminta pampasan dari mereka.
Sebelah petangnya pula dikejutkan lagi dengan gegaran dan ancaman tsunami. Kiranya terkejut berkali2 lah hari tu..
Itu peringatan dari Allah sebenarnya..Dia memberi peringatan kepada hambanya dengan cara menarik balik nikmat keselesaan yang ada..
"Kita Malaysia ni untung..terletak betul2 pada garisan khatulistiwa..tak ada bencana..tak ada gempa bumi"
Pernah dengar kan?? Salah..Bila Allah kata KUN FAYAKUN..tak ada sapa berhak bersuara..tak ada siapa boleh menghalangnya..
"Gaji aku campur gaji suami dekat RM10k sebulan..cukup..lebih dari cukup..anak 2 orang ja.." (contoh)
konon selesa sangat lah kan..
Tapi kadang2 kita tengok orang bergaji ciput saja..anak2 ramai tapi cukup pun untuk makan sekeluarga..yang bergaji besar anak 2 orang tapi tak sampai hujung bulan dah kering..
Ada juga yang dapat gaji sama banyak..anak sama ramai..tapi sorang tak ada masalah..lancar saja hidupnya..yang sorang lagi kejap2 handfon hilang..beli baru..kejap2 kereta rosak..hantar repair/service..ada saja yang tak kena..duit banyak pun terasa tak cukup..
Nikmat keselesaan yang ada kadang senyap2 ditarik balik..
"Aku tak boleh makan yang manis2 dah..aku diabetes.."
Nikmat makan ditarik balik..zasss!
"Bulan ni dapat bonus tapi tak boleh pegi holiday..mak nak pakai duit.."
Zass..ditarik..itu rezeki mak kau..
Penting untuk kita muhasabah diri..tengok apa yang kurang..check balik apa yang kita cakap..apa yang kita makan..apa yang kita buat..apa yang kita fikir..apa yang ter..terambil barang orang ke..terbawa balik harta ofis ke..tercuri tulang ke..harta bersih tak..zakat bayar tak..yang tak elok sebenarnya dari kita sendiri..bukan dari orang lain..ubah diri kita..bila kita ok..positif..orang akan pandang kita positif..dan hanya positif things yang akan datang pada kita..
"Ala..dah takdir nak buat macamana..??"
kita boleh ubah takdir what?? dengan usaha dan doa..yang penting keep on being positif ya..InsyaAllah..
Labels:
Kisah
Subscribe to:
Posts (Atom)



