Saturday, October 22, 2011

Selamat Hari Kanak2 Sedunia!

O sing children of the world..
Come together and hear the call..

Sing children of the world..

ISLAM

..will unite us all..

Subhanallah..Walhamdulillah..Wallahu Akhbar!!


-Sing Children of The World by KIDS of SA

Monday, October 17, 2011

Kisah Keluh Kesah!

Bismillah..
Alhamdulillah..banyak sungguh kerja kebelakangan ni..rezeki..syukur..mana nak uruskan pendaftaran PATI..passport dan permit pekerja...design kiosk/stall baru..EPF, SOCSO dan of course la kerja makin banyak jika kedai bertambah kan..so website Asam & Jeruk terpaksa hold dulu la nampaknya..dan yang paling mencabar buat masa ni adalah apabila pekerja yang kami harapkan cabut lari pula..pening..pening..dulu semasa jadi pekerja saya tak pernah terfikir betapa saya sangatlah penting dan amatlah diperlukan oleh majikan..boleh pula sesuka hati nak cuti la..nak berhenti la..sekarang rasa la sendiri apa perasaan bila pekerja dah lari..huhu..


Di kedai aquarium..tengok ikan..


Playground R&R

Saya belum sampai tahap stress lagi..tapi elok juga kalau boleh ambil angin luar sekejap..angin IKEA ke..angin SOGO ke..ye la ..dah lama rasanya tak pergi shopping..atau jalan2 kat shopping complex yang selalu kami sekeluarga buat..kalau setakat masuk shopping complex tu memang hari2 la kan sebab stall Asam & Jeruk dalam shopping complex..maksud saya lama tak berjalan2 sefamilia..makan2..ronda2..may be it is the price that we have to pay kot kan..sabar dulu buat masa sekarang..


computer station Habib..

Hari2 saya berlalu macam biasa..pc on lebih 12 jam setiap hari..tv lagi..rasa bersalah pula kat Habib sebab sekarang ni saya dah kurang buat aktiviti dengan dia..asyik tengok tv ja..
Habib sekarang dah pandai pegang ‘mouse’..boleh klik sendiri..kadang2 tersasar jugak la..dah pandai main game online..pandai jugak request lagu kalau tengok saya buka Youtube..pandai lukis/conteng kat Paint..asyik suruh saya lukis dan dia nak padam saja..

Nuha dengan biskutnya..

Nuha pula dah hampir 7 bulan..dah pandai mengesot laju ke depan..sekejap2 reverse ke belakang..berpusing..kemudian bergolek..dah boleh angkat bontot..sikit hari lagi nak merangkak pula..seluruh pelosok rumah dia dah jelajah..apa yang menarik perhatian dia terus ja laju nak capai..nampak gaya macam nak pandai duduk..lambat sikit dari Habib..Habib dulu seawal usia 6 bulan dah duduk tegap..tak apa Nuha..lambat atau cepat bukan penentu sebuah kejayaan..yang penting terus mencuba dan terus explore benda baru ok..Cukup la menulis kali ini..jumpa lagi nanti sekian..

Thursday, October 13, 2011

Habib demam!

Semalam Habib dah start demam..kesian dia..sensitif betul..kena hujan sikit pun tak boleh..kena panas terik pun tak boleh..demam cepat ja datang..


Hari ni saya dan encik suami cepat2 bawa Habib pergi DEMC..nak jumpa Dr Kushi, doctor yang selalu rawat Habib dari kecil..tapi doctor tak ada pula..ye la tak buat appointment kan..just walk- in ja..so kami jumpa Dr Iftikar Ahmad..Dr Ahmad pun ok..sangat lembut dengan kanak2..soft spoken..tapi Habib la macam takut sikit sebab tak kenal kan..kalau dengan Dr Kushi dia ok ja sebab dia dah kenal dan dia cakap Dr Kushi tu kawan abu (encik suami)..


Tadi Dr Ahmad check semua ok..cuma demam sikit..(37.4) so dia suruh test darah..saya dan encik suami ikut ja sebab sekarang memang banyak kes denggi kat tempat kami ni..



Alhamdulillah..Habib Cuma demam biasa ja..Dr Ahmad bagi ubat makan ja sebab demam dia tak berapa tinggi..tapi saya minta juga ubat bontot..sebab saya (ibunya) really know my kids more than anyone else in the world even the doctor..saya tahu Habib takkan makan ubat demam..atau ubat apa2 pun time badan tak sihat..kalau dipaksa nanti dia muntah pula..


Sebelum tidur, saya mandikan dia..supaya badan tak panas..pakaikan stoking dan diaper ja..biar dia terdedah sikit dengan aircond..tak payah selimut..supaya panas2 dalam badan cepat keluar..
Saya check suhu badan dia..dah naik lagi..(38.7) Dr Ahmad ada pesan kat saya tadi kalau demam dia naik tinggi baru masukkan ubat bontot..mujur la saya request..
Ini dia ubat bontot..risau juga saya nak buat..tapi senang ja sebenarnya sebab ubat ni licin macam sabun..Mama doakan Habib cepat sembuh..Mama tak risau Habib demam..yang buat mama risau Habib tak nak makan..itu ja sebab mama sayang Habibullah!

Tuesday, October 11, 2011

Falling In Love by Dato' Siti Nurhaliza~


Once in a lifetime…
and your sweep took off your feet
and everything I've touched dissolve itself before my eyes

you’re taking me higher when I hear you speak to me
this is so familiar but I'm caught up in this fantasy,

*Now I can’t seem to find myself
Oh, I can’t seem to give up my mind
Oh, I keep falling I’m falling and I can’t stop falling
I’m falling in love with you

When I look into your eyes
I see your love that comforts me
Every now when I go to sleep
I wait to see you in my dream

you’re taking me higher when I hear you speak to me
I’m trying to tell you that I will never won’t to let you go

*Now I can’t seem to find myself
Oh, I can’t seem to give up my mind
Oh, I keep falling I’m falling and I can’t stop falling
I’m falling in love with you

Over and over again because I’ll let my mind
You give me something in you to believe in
Come to take me away…

*Now I can’t seem to find myself
Oh, I can’t seem to give up my mind
Oh, I keep falling I’m falling and I can’t stop falling
I’m falling in love with you

Monday, October 10, 2011

Logo~~

Logo Asam & Jeruk!!
Logo Asam & Jeruk dalam Harian Metro..Sungguh terharu!! walaupun logo tu kecil saja tapi besar maknanya pada saya..



Pagi yang Indah!

Indahnya pagi..
Indahnya hari..
Indahnya kopi..
Indahnya roti..
Indahnya Ally..
Indahnya Mickey..
Selamat Pagi!!
(read as bangun pagi..minum kopi..makan roti..tengok TV!)

Tuesday, October 4, 2011

Bubur Nasi Nuha..

Hijau : Brocoli ~ Oren : Carrot

:) Assalamualaikum..

Hari ni saya menulis resepi solid food Nuha yang telah saya janjikan tempoh hari..tak susah sebenarnya nak masak..Rendam beras selama 15 minit kemudian masak bubur seperti biasa..biarkan kosong..jangan tambahkan sebarang perasa.. Sediakan buah kurma dan badam..Blender kuma + badam sampai halus..saya khaskan blender di atas untuk makanan baby sahaja..bukan blender bawang atau cili ya..Kemudian tapis dan masukkan ke dalam bekas kecil cukup2 untuk bayi makan sahaja..sejukkan terlebih dahulu..

Bubur nasi + buah kurma + badam


dan bekukan ke dalam freezer..bila nak makan cuma panaskan saja..mudah kan??
Saya juga sediakan carrot dan brokoli (seperti gambar paling atas) untuk Nuha..Setiap hari Nuha akan rasa makanan yang berlainan dengan tekstur yang berbeza.

Sedapnya..Nuha suka makan bubur nasi berbanding makanan lain..


Selamat mencuba!